Ronald Reagan Presidential Library
Digital Library Collections

This 1s a PDF of a folder from our textual collections.

Collection:
Jameson, Lisa R.:File
Folder Title:
Soviet Active Measures (1 of 3)
Box: RAC Box 2

To see more digitized collections visit:
https://reaganlibrary.gov/archives/digital-library

To see all Ronald Reagan Presidential Library inventories visit:
https://reaganlibrary.gov/document-collection

Contact a reference archivist at: reagan.library@nara.gov
Citation Guidelines: https://reaganlibrary.gov/citing

National Archives Catalogue: https://catalog.archives.gov/


https://reaganlibrary.gov/archives/digital-library
https://reaganlibrary.gov/archives/digital-library
https://reaganlibrary.gov/document-collection
https://reaganlibrary.gov/document-collection
mailto:reagan.library@nara.gov
https://reaganlibrary.gov/citing
https://catalog.archives.gov/

WITHDRAWAL SHEET

Ronald Reagan Library

Collection Name JAMESON, LISA R.: FILES Withdrawer
SMF  6/23/2011
File Folder SOVIET ACTIVE MEASURES (1) FOIA
M430
Box Number 2 LAMB,
CHRISTOPHER
1
ID Doc Type Document Description No of Doc Date Restrictions
113585 CABLE LONDON 21452 B 2 10/1/1987 Bl

R 4/15/2013 M430/1

113586 CABLE MOSCOW 15881
R 4/15/2013 M430/1

1

10/2/1987 Bl

113606 MEMO SHEEHAN TO ACTIVE MEASURES
WORKING GROUP
113610 MEMO JAMESON TO ERMARTH RE VISA FOR

PRAYER BREAKFAST ATTENDEE
PAR 4/15/2013 M430/1

7

177/1988 Bl

2 1/25/1988 Bl

113619 CABLE RE VISA REQUEST 3 1/24/1988 Bl B7(E)
D 4/15/2013 M430/1

113623 MEMO ERMARTH TO JAMESON RE VISA 1 1/20/1988 Bl B7(E)
APPLICATION
PAR 4/15/2013 M430/1

113624 MEMO SHEEHAN TO ACTIVE MEASURES 7 2/4/1988 Bl
WORKING GROUP RE ACTIVE MEASURES
MEMO #3 OF 1988
R 4/15/2013 M430/1

113625 MEMO SHEEHAN TO ACTIVE MEASURES 3 2/8/1988 Bl B3

WORKING GROUP RE MINUTES OF
WORKING GROUP MEETING OF FEBRUARY
7, 1988

Freedom of Information Act - [5 U.S.C. 552(b)]

B-1 National security classified information [(b)(1) of the FOIA]
B-2 Release would disclose internal personnel rules and practices of an agency [(b)(2) of the FOIA]
B-3 Release would violate a Federal statute [(b)(3) of the FOIA]
B-4 Release would disclose trade secrets or confidential or financial information [(b){4) of the FOIA]
B-6 Release would constitute a clearly unwarranted invasion of personal privacy [(b)(6) of the FOIA]
B-7 Release would disclose information compiled for law enforcement purposes [(b)(7) of the FOIA]

B-8 Release would disclose information concerning the regulation of financial institutions [(b)(8) of the FOIA]

B-9 Release would disclose geological or geophysical information concerning wells [(b){9) of the FOIA]

C. Closed in accordance with restrictions contained in donor’s deed of gift.



WITHDRAWAL SHEET
Ronald Reagan Library

Collection Name JAMESON, LISA R.: FILES Withdrawer
SMF  6/23/2011
File Folder SOVIET ACTIVE MEASURES (1) FOIA
M430
Box Number 2 LAMB,
CHRISTOPHER
1
ID Doc Type Document Description No of Doc Date Restrictions
113626 MEMO SHEEHAN TO ACTIVE MEASURES 6 2/18/1988 Bl
WORKING GROUP RE ACTIVE MEASURES
MEMO #4 OF 1988

Freedom of Information Act - [5 U.S.C. 552(b)]

B-1 National security classified information [(b)(1) of the FOIA]

B-2 Release wouid disclose internal personnel rules and practices of an agency [(b)(2) of the FOIA]

B-3 Release would violate a Federal statute [(b)(3) of the FOIA]

B-4 Release would disclose trade secrets or confidential or financial information [(b)(4) of the FOIA]

B-6 Release would constitute a clearly unwarranted invasion of personal privacy [(b)(6) of the FOIA]

B-7 Release would disclose information compiled for law enforcement purposes [(b)(7) of the FOIA]

B-8 Release would disclose information concerning the regulation of financial institutions [(b)(8) of the FOIA]
B-9 Release would disclose geolagical or geophysical information concerning wells [(b)(9) of the FOIA]

C. Closed in accordance with restrictions contained in donor’s deed of gift.






CONFTDENT AL

NATIONAL SECURITY_COUNCIL
SECRETARIAT

PAGE 02 OF B2 AN@B3S8O

- JOINT STATEMENT WITH AMERECAN VETERANS
- IN WASHINGTON. AGREED TQ EXCHANGE

- ANNUAL VISITS.

AUGUST 1886 1209 BRITISH VETERANS TO POLAND TO ATTEND
- RALLY AT [NVITATION OF POLISH COMMITTEE
~ (ZBOWD) .

- SOVIET WAR VETERANS IN MINSK SENT OPEN
- LETTER TO AMERICAN COUNTERPARTS,
OCTOBER 1886  MEETING OF UKRAINIAN AND BRITISH WAR

- VETERANS, KIEV. SUPPORTED SOVIET PEACE
- INFTIATIVES.

MAY 1987 GROUP OF CANADIAN VETERANS AGAINST

- NUCLEAR WAR VISITED LONDON AFTER VISIT
- TO USSR. PART OF EUROPEAN TOUR TO

- PROMOTE OPPOSITION TO NUCLEAR POLICIES
- AND ARMS BUILD-UP.

AUGUST 1987 US VETERANS FOR PEACE ANNUAL CONVENTION,
- PORTLAND, HAINE. TO PRESENT SOVIET WAR
b VETERANS WITH GOODWILL MESSAGE. 1T WAS
- HOPED THAT SOVIET COLONEL GENRIKH

- HOF FMANN WOULD ATTEND TO REGEIVE THE

- MESSAGE.

BBt~ E=t~T—t~f—i= SECTION £3 OF €3 LONDON 21452
FOR INR/1D-DAS BAILEY

E.0.12356: DECL: OADR

TAGS: KAMR, PROP, PREL, PINR, UR, SL, XA, 1G, XP, XU
SUBJEGT: SOVIET ACTIVE MEASURES AGAINST VETERANS’

MUCH OF THE RECENT ACTIVITY BY VETERANS' GROUPS STARTED
IN 1985, THE 48TH ANNIVERSARY OF THE END OF WORLD WAR
1. END TEXT.

PRICE

<SECTySECTION: @1 OF B3 «SSN> 1452 <TOR: 871801182085 MSGROO181419604
<SECT>SEGTION: B2 OF 83 «SSN> 1452 <TOR. 871001182144 MSGOO0181419703
<SECT>SECTION: B3 OF B3 «SSN» 1452 (TOR. 871001132082 MSGOB0181419722

o



a I I I n I I I I I ' I E I ! I I I E I I I i E i I l I : I I E I l I I i E E E i I
: 3

~GONHHBENTHAL—

NATIONAL SECURITY_COUNCIL
SECRETARIAT

PAGE #1 ANBZ4310

NSC: COBB ERMA LEDSKY
<DIST>SIT: EOB VAX

WF IDENTIAL (OSRI> RUEHHO <DTG> £21721 OCT 87

<SUBJ>SUBJECT: DEMARCHE ON AIDS

AR Tt fmn
L IMITED OFFICIAL USE MOSCOM 15881
E.0. 12356: N/A
TAGS: KAMR, PROP, PREL, AIDS, TBIO, UR, US
SUBJECT: DEMARCHE ON
REF: STATE 388681 AND PREVIOUS
»BEGIN SUMHARY>
1. SUMMARY: DCM URGED THE SOVIETS TO HALT AIDS
015 PR on ‘BB STATE B PTETALLY THAT 415N, of
NATURAL ORIGIN, THEREBY. REMOVING _DBSTACLES TD JOINT
COOPERATION_IN AIDS RESEARGH. WFA OFF|CIAL SAID
AUTHORITATVE SOVIET HEALTH _OFELCIALS HAD MADE SUCH
STATEMENTS, AND PREDICTED FURTHER, CONF [RMATION DUR (NG
THIS YEAR’S UN DEBATE. END SUNMARY.
>END SUMMARY>
2. DURING AM OCTOBER 2 MEETING WITH HFA'S USA DIVISION
A/DIRECTOR SUKHODREV, DCM MADE THE FOLLOWING POINTS
CONGERNING SOVIET AIDS DISINFORHATION AND POSS|BLE
COOPERATION IN RESEARCH:

.- DURING YOUR MEETINGS WITH DEPUTY ASSISTANT SECRETARY
THOMAS SIMONS THE WEEK OF AUGUST 24-28, WE EXPLAINED
OUR CONCERRS ABOUT SOVIET DISINFORMATION ON THE ORIGIN
OF THE AIDS VIRUS IN SOME DETAIL,

-- DURING & MEETING WITH MR. SIMONS ON AUGUST 27,

DEPUTY FORE!GN MINISTER BESSMERTNYKH STATED THAT HE HAD
CONTACTED THE EDITORIAL BOARDS OF A NUMBER OF MAJOR
SOVIET NEWSPAPERS TO URGE THEM TO STOP PRINTING MATERIAL
ACCUSING THE UNITED STATES OF RESPONSIBILITY FOR THE
AIDS VIRUS.

-~ DURING A SUBSEQUENT MEETING WITH SIHONS ON AUGUST 28,
VIKTOR SUKHODREV CONF IRMED THAT STEPS HAD ALREADY BEEN
TAKEN, AND REMARKED THAT THE U.S. COULD EXPECT TO HEAR
A SOVIET GOVERNMENT SPOKESMAN HAKING APFROPRIATE
STATEMENTS ON THE NATURAL ORIGIN OF THE AIDS VIRUS.

-~ THE U.S. REMAINS UNWILLING TO COOPERATE ON AIDS
RESEARCE WITH THE USSR _AS_LONG AS THE DISINFORMAT I ON
CONTINUES T0 APPEAR IN SOVIET MEDIA,

-- YOU MAY RECALL THAT THE WORLD HEALTH ORGANIZATION
RESOLUTION WHA 48-26, UNANINOUSLY ADOPTED BY THE 40TH
WORLD HEALTH ASSEMBLY (MAY 4-15, 1987 TN GENEVA)
DECLARES THAT AIDS_WAS "CAUSED_BY ONE OB JIORE [J4TURALLY
OCGURRING RETROVIRUSES OF UNDETERHINED GEOGRAPHIGAL
ORIGIN. "

-~ WE WOULD LIKE TO SEE AN AUTHORITATIVE SOVIET
GOVERNMENT STATEMENT ATTESTING T6 THE WATURAL ORIGINS
OF THE AIDS VIRUS,

3. DCH ALSO HANDED OVER A JULY 1887 STATE DEPARTHENT
"FOREIGN AFFAIRS NOTE" ON THE SOVIET AIDS DISINFORMAT|ON
CANPAIGN,

4. SUKHODREYV COWFIRMED BESSHMERTNYKH’S AND HIS OWN PRIOR
STATEMENTS ON THE SUBJECT. HE SAID THERE WAS NO DQUBT
WHATSOEVER; AUTHORITATIVE MEDICAL EXPERTS AT THE HIGHEST
LEVEL HAD STATED IN THE SOVIET MEDIA THEIR CONVICTION
THAT THE AIDS VIRUS WAS OF NATURAL ORIGIN. THIS WAS A
FAGT, AND SUKHODREV STOOD BY WHAT HE HAD SAID. THERE
PRCBLALY WOULD BE AODIT)CHAL SYATEMENTS © M 3 EF+:CT,

)/55"39

PERHAPS IN CONJUNCTION WITH THE UN DEBATE THIS YE#AR.

9. ADDRESSING THE PUBLICATION ON DISINFORMATION, SUKHODREV
SAID THAT FOREIGN HEDIA STORIES, REPRINTED |N THE

SOVIET MEDIA, HAD MOT ORIGINATED [N THE USSR. WHEN
SOVIET JOURNALYSTS CITED FORE[GN STORIES, THEY WERE

NOT EXPRESSING OFFICIAL SOVIET POSITIONS. THE U.S.
MEDIA ALSO REPRINTED FOREIGN STORIES.

6. DCM WELCOMED THE STATEMENT THAT DFFICIAL SOVIET
AUTHORITIES AGGEPTED THE NATURAL ORIGIN OF A[DS AND
REAFF {RMED OUR EXPECTATION OF FUTURE AUTHORITATIVE
PUBLIC ASSURANCES TO THIS EFFECT. (T WAS HARD TO ACCEPT
THAT SOME SOVIET AGENCIES HAD NOT BEEN BEHIND THE
DISINFORMATION CAMPAIGN. IT WAS BEST TO PUT THIS
CHAPTER BEHIND US, IN ORDER TO ENABLE BILATERAL
COOPERAT ION ON THE SUBJECT TO PROCEED, SUKHODREV SAID
HE THOUGHT THERE WOULD BE SUCH STATEMENTS. MATLOCK

<SECT>SEGCTION: B1 OF 91 <SSN> 5881 <TOR> 871082164744 MSGF"/1¢ 500464







UNCLASSIFIED

NATIONAL SECURITY COUNCIL
SECRETARIAT

PAGE B2 OF 94

WOULD BE TAKEN TO BE SOLD FOR PARTS. THIS IS ALSO A CRIME.
THIS HAS BEEN LARGELY STOPPED."

9. ON JANUARY 2, REUTERS NEWS SERVICE PICKED UP VILLEDA
UNCLAS SECTION §4 OF B8 USIA 67332

UsIA

WH: HOWARD, NSC: BEMIS, FT BR: USIA ADV, HBFR: STEWART,

PARIS: ARS AND OECD, USUN: NEGEM, OTHER MIL: PUB AFF,

POLADS, STATE: ARA, INR/10, HHS: NIH, LSCHAEFFER, ClA:
QGI/FSIC/AM, JUSTICE: EWRIGHT, NSC: ERBARTH

E0 12356 N/A

PYECE OF VERY IMAGINATIVE FICTION" IN “PRENSA LIBRE" ON
FEBRUARY 18.  NEVERTHELESS, THE STORIES CONTINUED TO
CIRCULATE, ALTHOUGH RECEHT COMMENT ON THEM IN GUATEMALA HAS
REFERRED 70 THE FACT THAT NO EVIDENCE HAD BEEN PRODUCED TO
SUBSTANTIATE THE ALLEGATIONS.

16. BY THIS TINE, THE STORIES HAD SPREAD FAR BEYOND CENTRAL
AMERICA. ONE SOURGE FOR THEVR FURTHER CIRCULATION WAS THE
NEWS AGENCY ENFOPRENSA, THE PROPAGANDA ARY OF THE GUATEMALAN
MARXIST INSURGENTS, WHICH OPERATES OUT OF MEXICO CITY. THEIR
REPLAY OF THE CHARGES, APPARENTLY BASED ON THE ACCOUNTS [N
"PRENSA L IBRE,® APPEARED IN THE YUGOSLAV MAGAZINE "NIN“ ON
MARCH 15 AND WAS CITED IN MAY IN A MOTION INTRODUCED INTO THE
EUROPEAN PARLIAMENT BY A REPRESENTATIVE OF A FAR LEFT ITALIAN
PARTY.

17. ON APRIL S, AFTER THE STORY HAD DISAPPEARED FROM THE
HONDURAN PRESS AND LARGELY RUN ITS COURSE IN GUATEMALA, THE
OFF ICIAL SOVIET COMMUNIST PARTY NEWSPAPER “PRAVDA" REVIVED
1T, CARRYING THE ORIGINAL QUOTATIONS OF VILLEDA BERMUDEZ, BUT
WITHOUT HiS SUBSEQUENT CLARIFICATION OF THEM OR OTHER
STATEMENTS DISCOUNTING THE STORY BY HIGH-RANKING HONDURAN AND
GUATEMALAN OFFICIALS. IN AN ARTICLE ENTITLED “WHAT LAY

BEH IND THE BOUNDLESS HUMARENESS," PRAVDA’S MEXICO CITY
CORRESPCNBENT CHARGED THAT *THOUSANDS" OF HOKDURAN CHILDREN
KiD BEEW SENT TO THE UNITED STATES 10 BE USED AS ORGAN DONORS
FOR CH{LDRIN FROM RICH FAMILIES. 1T ADDED THE PREVIOUSLY
UXREPORTED ALLEGATION THAT: “EYES, KIDNEYS, HEARTS -- IN
SHORT, EVERYTHING THAT CAN BE USED FOR TRANSPLANTATION -- IS
CIRCULATED.® THE SOVIET DISINFORMATION CAMPAIGN HAD STARTED.
18. THE OFFICIAL SOVIET NEWS AGENCY TASS CARRIED THE PRAVDA
STORY TO & WORLDWIDE AUDIENCE IN ITS DAILY PRESS REVIEW ON

APRIL 5. THE PRESS TRUST OF INDIA ALSO REPORTED THE PRAVDA
STORY, WHIiCH WAS CARRIED BY SEVERAL INDIAN NEWSPAPERS ON
APRIL 6.

19. THEN, ON APRIL 14, THE FRENCH COMMUNIST PARTY NEWSPAPER
"L’ HUMANSTE® RAN A LONG STORY ON THE ALLEGATIONS ENTITLED:
“CHILD’S HEART FOR SALE: CHILDREN IN HONDURAS, GUATEMALA, AND
El SALVADOR ABDUCTED AND SOLD TO SECRET LABORATORIES IN THE
UNITED STATES.™ IT REPEATED MANY OF THE CHARGES AS THEY
FIRST SURFACED IN THE HONDURAN AND GUATEMALAN PRESS, BUT,
AGAIN, WITHOUT THE SUBSEQUENT CLARIFICATIONS, DEN'ALS, AND
RETRACTIONS, AND WITH THE ADDED ASSERTION, WHICH FIRST
APPEARED iN "PRAVDA," THAT HEARTS WERE FOR SALE. IT ALSO
ADDED ALLEGATIONS ABOUT TRAFFICKING IN SALVADDREAN CHILDREN,
FOR WHICH THERE WAS NO APPARENT BASIS. THE SOVIET NEWSPAPER
"TRUD" REPRINTED AN ABBREV|ATED VERSION OF THIS ARTICLE ON
APR{L 18, ACCOMPANIED BY A COMMENTARY DEPLORING THE ALLEGED
PRACTICES BY THREE SOVIET DOCTORS, L. BADALYAN AND M.
STUDENIXIN OF THE USSR ACADEMY OF MEDICAL SCIENCES, AND M.
SRUMAKOV, CORRESPONDING MEMBER OF THE USSR ACADEMY OF MEDICAL
SCIENGES.

28. THE CuBAN NEWS SERVICE PRENSA LATINA ALSO BEGAN TO
CIRCULATE THE "L'HUMANITE" CHARGES AT THIS TIME, WITH ITS
REPORT &PPLARING IN NICARAGUA IN THE OFF ICIAL SANDINISTA
ORGAN “BARRICADA" ON APRIL 21, IN SEVERAL NEWSPAPERS IN [NDIA
IN LATE APRIL, AND I[N THE STALINIST NEWSPAPER (N FiNLAND,
"TIEDORSNTAJA, ™ ON MAY 22,

21. ON Mgy 5, IN THE IDST OF CONTINUING MISINFORMATION AND
COLAS LECTETN 25 OF 28 USHA 67331

Usta

WH: HOMARD, NSC: BEMIS, FT BR: USIA ADV, MBFR: STEMART,
PARIS: ARS AND OECD, USUN: NEGEM, OTHER HIL: PUB AFF,

POLADS, STATE: ARA, INR/ID, HHS: NIH, LSCHAEFFER, CIA:
0GI/FSIC/AM, JUSTICE: EWRIGHT, NSC: ERMARTH

EO 12356 N/A

DISINFORKATION ON THIS ISSUE, A MEMBER OF THE EUROPEAN
PARLIAMENT, MR. ALBERTO TRIDENTE, A REPRESENTATIVE OF THE
PROLETARIAN DEMOCRACY PARTY IN ITALY, TABLED A HOTION FOR A
RESOLUTION IN THE PARLIAMENT (DOCUMENT B2-285/87, SERIES B)
ENTITLED "ON THE TRAFFIC IN BABIES AND SMALL CHILDREN BETWEEN
GUATEMALA AND THE UNITED STATES AND EUROPE." THE PROLETARIAN
DEMOCRACY PARTY IS PART OF THE RAINBOW GROUP IN THE EUROPEAN
PARL[AMENT AND IS REGARDED AS BEING TO THE LEFT OF THE
COMNUNIST PARTY OF ITALY,

22, THE TRIDENTE MOTION CLAIMED THAT “INVESTIGATIONS CARRIED
OUT BY THE TAX AUTHORITES (NOTE: PRESUMABLY THE TREASURY
POLICE) IN GUATEMALA HAVE REVEALED, AS HAS A CONFESSION MADE
BY ONE OF THE ACCUSED, THAT SOME OF THESE CHILDREN HAVE BEEN
SOLD FOR THE PURPOSE OF EXTRACTING ORGANS TO PROVIDE
TRANSPLANTS FOR CHILDREN BORN WITH DEFECTS."

23.  THE MOTION FURTHER CLAIMED THAT "N HONDURAS THE BODIES
OF FOUR CHILDREN WERE FOUND, FROM WHICH VARIOUS ORGANS

{LUNGS, KIDNEYS ETC.) HAD BEEN. REMOVED, AN EVENT WHICH CAN BE
EXPLAINED ONLY IN THE LIGHT OF THE DISCOVERIES MADE N
GUATEMALA, " AND THAT "ANOTHER FACT SEEMS TO CONFIRM THE
EXISTENCE OF THIS APPALLING TRADE, NAMELY THE FACT THAT THE
PRICE FOR THESE CHILDREN, WHO ARE CONDEMNED TO DIE, 1S 28,828
DOLLARS, 1.E. FIVE TIMES THE PRICE OF A CHILD SOLD

INTACT.

28, THE TRYDENTE MOTION APPARENTLY REL IED ON ACCOUNTS OF
THESE EVENTS AS REPORTED BY THE ENFOPRENSA NEWS AGENCY (SEE

PARAR. 16), AS THIS WAS THE ONLY SOURCE MENTIONED FOR iTS
CHARGES.

25. FINALLY, THE HOT{ON CALLED FOR AN INVESTIGAT/ON INTO
THESE MATTERS BY THE UNITED STATES, THE COUMTRIES OF CENTRAL
ANERtCA, SOUTH AMERICA, AHD EUROPE, UNICEF, AND AMNESTY
INTERNATIONAL. "

26. ALSO DURING THIS TIME, A REPORT ON THE ALLEGATIONS, ONCE
AGAIN CITING THE VILLEDA BERMUDEZ REMARKS AS OR1GINALLY
PUBLISHED, WAS CARRIED IN THE 1387 FIRST QUARTER ISSUE OF
"INTERNATIONAL CHILDREN’S RIGHTS MONITOR," THE QUARTERLY
PUBLICATION OF THE GENEVA, SWITIERLAND-BASED PRIVATE
ORGANIZATION, DEFENSE FOR CHILDREN, INTERNATIONAL {Cll. THE
DC| REPORT MENTIONED THE PRESS ACCOUNTS AND DISCUSSION IN THE
EURDPEAN PARL IAMENT, BUT CAUTIONED: "MEDICAL SOURCES
CONSULTED BY DCI EMPHAS|ZE THAT THE PROCEDURE (CHILD
"ADOPTION’ FOR THE PURPOSES OF ORGAN TRANSPLANTS) WOULD SEEM
TO CAUSE MANY PROBLEMS IN STRICTLY MATERIAL AND FINANCIAL
TERMS. VWHERE WOULD THE OPERATIONS TAKE PLACE? HOW COULD THE
MURDERS OF THE *DONORS’ BE CONCEALED? MOREOVER, WOULD THE
PRICE OF THE ORGANS NOT END UP BEING HIGHER THAN THE REGULAR
OFFICIAL PRICE? NOT HAVING BEEN ABLE TO VERIFY THIS
INFORFATION, DCl CANNOT GUARANTEE TS EXACTITUDE, BUT, IN
VIEW OF THE WIDE ECHO GIVEN TO THIS AFFAIR -- NOT OHLY IN THE
PRESS, BUT AT THE GOVERNMENTAL AND INTERGOVERNMENTAL LEVEL --
WE FELT iT NECESSARY TO PUBLICIZE THE IKFORMATION iN OUR
POSSESSION. "

27. IN JUNE, THE ALLEGATIONS APPEARED SEVERAL TIMES AGAIN IN
THE SOVEET PRESS, [N "SOTSIALISTICHESKAYR INDUSTRIYA"
(SOCLALEST INDUSTRY) AND RADIO HOSCOW ON JUNE 11 AND N
"SOVYESTSKAYA ROSSIYA" (SOVIET RUSSIA} ON JUNE 13. ALSO,
DURING THIS TIME, THE ALLEGED VILLEDA BERMUDEZ COMMENTS
UNCLAS SECTION @6 OF @8 USIA 67332

Usia

WH: HOWARD, NSC: BEMIS, FT BR: US{A ADV, MBFR: STEWART,
PARIS: ARS AND OECD, USUN: NEGEM, OTHER MIL: PUB AFF,

POLADS, STATE: ARA, INR/ID, HHS: N'H, LEIH&EFFER. CiA:

G4 FTIG M, JLLSTICE: £ -RIGHT, “3C i li&RTH

JIICLASSTFIED

//



UNCLASSIFIED

NATIONAL SECURITY_ COUNCIL
SECRETARIAT

PAGE €3 OF g4 ANOGOST0

EO 12356 N/A

APPEARED IN THE FRENCH WEEKLY PUBLICATION "TEMOINGAGE
CHRETIEN" AND WERE REPEATED IN THE JULY 2 ISSUE OF THE SWISS
WEEKLY "HEBDO.".

28. THEN, ON JULY 25, THE OFFICIAL SOVIET GOVERNMENT
NEWSPAPER "IZVESTIYA" REPEATED THE ALLEGATIONS AND INVENTED
NEW ONES, ACCUSING AMER{CANS OF TRAFFICKING IN CHILDREN FOR
ORGAN TRANSPLANTS [N THE MOST LURID TONES. IT CLAIMED: "IN
GUATEMALA, FOR SEVERAL YEARS IN A ROW THE INTERNATIONAL MAF 1A
HAS BOUGHT UP CHILDREN WITH PHYSICAL DISABILITIES AND SENT
THEW TO THE UNITED STATES FOR "TREATMENT.’ THERE, THE
BUTCHER MEDICS CUT OUT THEIR HEARTS, KIDNEYS, AND EYES --
WHATEVER WAS REQUIRED FOR SAVING U.S. CHILDREN.*

29, “1IVESTIYA® THEN COMMENTED: "WHAT IS THIS? INDIVIDUAL
EXCESSES IN PURSUIT OF DOLLARS OR THE INEXCUSABLE ARROGANCE
AND PERCEPTION OF OTHER PEOPLES AS “SECOND-CLASS’ PEOPLE WHO
HUST GIVE UP EVERYTHING, EVEN LITTLE HEARTS AND KIDNEYS?
THERE |S OKLY ONE STEP FROM AMERICAN ARROGANCE, FROM RACIST
CONTEMPT FOR THE LATIN AMERICAN PEOPLES, TO CANNIBALISTIC
TOTAL L ICENSE."

3@, "IIVESTIYA" ADDED A PURPORTED ADDITIONAL SOURCE FOR THE
ALLEGATIONS, MRS. MARIE-FRANCOISE LUCKER-BABEL, AN OFFICIAL
AT DEFENSE FOR CHILDREN, INTERNATIONAL (DCI). ACCORDING TO

“IZIVESTIYA," SHE SAID: "YES, THE FACTS ARE SCREAMING OUT
..MHEN | LOOK AT THE PHOTOGRAPHS OF THE CHILDREN SAVED,
THOSE WHO HAVE HAD NEW KIDNEYS AND HEARTS TRANSPLANTED, | SEE
BEFORE ME THE GUATEMALAN CHILDREN AND UNDERGROUND NURSERIES
IN BRAZIL. WE MUST NOT REMAIN INDIFFERENT, WE MUST TALK
ABOUT THIS AT THE TOP OF OUR LUNGS."

31, VWHEW U.S. OFFICIALS GOT IN TOUCH WITH DEFENSE FOR
CHILDREN, INTERNATIONAL, MRS. LUCKER-BABEL CATEGORICALLY
DENIED NAKING ANY SUCH STATEHENTS, ALTHOUGH SHE CONFIRMED
THAT SHE HAD BEEN INTERVIEWED BY "IZVESTIYA. " AHNOTHER DCI
OFFICIAL SAID THAT HE HAD ALSO BEEN MISQUOTED BY * |ZVESTIYA,"
WHICH APPARENTLY SIMPLY INVENTED THE ALLEGATONS ABOUT
TRAFFICKING IN BRAZILIAN CHILDREN FOR ORGAN TRANSPLANTS. TO
OUR HNOWLEDGLE, NO SUCH REPORTS HAD PREVIOUSLY BEEN MENT 1ONED.
32, IN AUGUST AND SEPTEMBER, THE U.S. MISSION IN GENEVA HADE
THREE DEKARCHES TO DCI, URGING THAT 1T DISASSOCIATE ITSELF
PUBLICLY FROM THE "BABIES FOR SPARE PARTS* ALLEGATIONS AS
REPORTED IN "IZVESTIYA." ON OCTOBER 8, ONE WEEK AFTER THE
THIRD DEKARCHE, THE US MISSION RECEIVED A COPY OF A LETTER
FROM DCI TO "IZVESTIVA" PROTESTING ITS DISTORTIONS AND A
PRESS RELEASE DEMANDING THAT “IZVESTIYA" RECTIFY THEM.  (SEE
PARA. 37, 38, AND 39

33, DURING JULY, AUGUST, AND SEPTEMBER, THE “BABY PARTS"
ALLEGAT (ONS APPEARED IN THE MEDIA IN SWITZERLAND, THE
DOHINICAN REPUBLIC, CUBA, AND THE UNITED STATES. 1IN THE
UNITED STATES, THE ALLEGATIONS WERE REPEATED IN “DESAFI0," A
PUBLICATION OF THE PROGRESSIVE LABOR PARTY, AN ORGANIZAT ON
THAT FORMERLY WAS MROIST, BUT IS NOW AN INDEPENDENT RAD|CAL
GROUP NOT ASSOCIATED WITH THE POLICIES OF CHINA.

34, ON OCTOBER 6, 1987 THE CANADIAN BROADCASTING COMPANY'S
EVENING RADIO PROGRAM "AS IT HAPPENS" INTERVIEWED DUTCH

PARL IAMENTARIAN PIETER STOFFELEN ABOUT A NEW REPORT HE HAD
AUTHORED FOR THE COUNGIL DF EUROPE ENTITLED “REPORT ON THE
TRAFFIC N CHILDREN AND OTHER FORM OF CHILD EXPLOITATION."
35. RESPONDING TO A QUESTION ABOUT TRAFFICKING IN BODY
UNCLAS SECTION B7 OF B3 USIA 67332

USIA

WH: HOWARD, NSC: BEMIS, FT BR: USIA ADV, MBFR: STEWART,
PARIS: ARS AND OECD, USUN: NEGEM, OTHER Mil: PUB AFF
POLADS, STATE: ARA, INR/ID, HHS: NiH, LSCHAEFFER, CiA:
0GI/FSIC/AN, JUSTICE: EWRIGHT, NSG: ERMARTH

E0 12356 N/A

PARTS, STOFFELEN SAID THAT *“...CHILDREN $HHAVE BEEN) REPORTED
TC HAVE BEEN KiLLED IN ORDER TO USE THE!R ORGANS FOR

TF-NIPLANTATION. TH!S AF/ERLOON, DURING THE PRECENTATION OF

MY REPORT, | MENTIONED EXAMPLES OF THIS.... A PERSON IN
HONDURAS SAID THERE HAVE BEEN AN EXPORT OF PHYSICALLY

) ANDICAPPED CHILDREN TO THE AMERICAN STATES WITH THE AIM OF
TRANSPLANTAT ION OF ORGANS OF THESE HANDICAPPED CHILDREN.®
36. MR. STOFFELEN’S COMMENTS ON CANADIAN RADIO AND IN HIS
REMARKS ON THIS SUBJECT TO THE COUNCIL OF EUROPE IN
PRESENTING THE REPORT WERE BASED ON THE JANUARY VILLEDA
BERMUDEZ QUOTATIONS AND ON A DISCUSSION IN THE EUROPEAN
PARLIAMENT N JULY THAT APPARENTLY ALSO RELIED ON THE VILLEDA
BERMUDEZ REMARKS AS OR{GINALLY REPORTED.

37. ON OCTOBER 8§, THE US MISSION IN GENEVA RECEIVED A COPY
OF A LETTER DATED OCTOBER 6 FROM NIGEL CANTWELL, DIRECTOR OF
PROGRAMS FOR DEFENSE FOR CHILDREN, INTERNATIQONAL (CI), TO
VLADIMIR KUZNETSOV, THE AUTHOR OF THE JULY 25 "!ZVESTIYA”
ARTICLE. IN HIS LETTER, MISTER CANTWELL SAID: “WE WERE

EXTREMELY DISTURBED TO NOTE IN THAT ARTICLE CERTA!N QUOTES
ATTRIBUTED TO STAFF MEMBERS OF THIS ORGANIZATION AND THE
IMPRESSION GIVEN THAT OC| HAS EVIDENCE OF THE TRAFFICKING IN
CHILOREN”S ORGANS. FOR THE RECORD AND FOR RECTIFICATION IN
THE COLUMNS OF "I|ZVESTIYA," WE WISH TO (NFORM YOU THAT BOTH
STAFF MEMBERS (NAMELY MS. MARIE-FRANCOISE LUGKER-BABEL AND
THE UNDERSIGNED! CATEGORICALLY DENY HAVING SPOKEN OR WRITTEN
IN THE WAY ASCRIBED TO THEM [N YOUR ARTICLE.™ MR. CANTWELL
ALSO NOTED THAT A COPY OF THE LETTER WAS BE ING SENT TO THE
EDITOR OF "}ZVESTIYA" IN MOSCOW.

38. THE US MISSION IN GENEVA ALSO RECEIVED A PRESS RELEASE
DATEL INED GENEVA, OCTOBER 7, ENTITLED "DCI| DENJIES 'EVIDENCE’
ON CRILD ORGAN TRAFFICKING.” IT STATED: "DEFENSE FOR
CHILDREN, INTERNATIONAL (DCI) ANNOUNCED HERE TODAY THAT IT
HAS ASKED THE MOSCOY PAPER "{ZVESTIYA™ TO PUBLISH A
RETRACTION OF QUOTATIONS IT WRONGLY ATTRIBUTED TO DCi STAFF
IN AN ARTICLE ABOUT THE ALLEGED SALE OF ORGANS OF CENTRAL
AHERICAN CHILDREN FOR TRANSPLANTS IN CHILD PATIENTS IN THE
UNITED STATES. " THE STATEMENTS ATTRIBUTED TO ME AUD TO MS
MAR IE~FRANCOISE LUCKER-BABEL OF OUR STAFF WERE WEVLR HMADE BY
US AND MISREPRESENT THE DCI POSITION BY {MPLYING THAT WE KNOW
THE RECURRING RUMORS OF CHILD ORGAN SALES TO BE TRUE. IN
FACT, WE HAVE NO EVIDENCE ENABLING US TO EITHER PROVE OR
DISPROVE THESE ALLEGATIONS,’ MR. NIGEL CANTWELL, DIRECTOR OF
PROGRAMS OF THE GENEVA-BASED CHILDREN RIGHTS MOVEMENT, SAID,
33. THE PRESS RELEASE ADDED: "’/IN RECENT MONTHS, IT (DCI
HAS TRIED TO HAVE THESE REPORTS VERIFIED BY DC!
REPRESENTATIVES N CENTRAL AMERICA. SO FAR, THESE

INVEST IGATIONS HAVE FAILED TO FIND ANY EVIDENCE TO
SUBSTANTIATE THE REPORTS,’ MR, CANTWELL SAID." (END
CHRONOLOGY)

48. [N SHORT, THE ORIGINAL MiSINFORMATION IN HONDURAS AND
GUATEMALA HAS CONTINUED TO CIRCULATE, WITH NO EVIDENCE KNOWN
TO US DEMONSTRATING THAT THESE REPORTS ARE ANYTHING MORE THAN
UNSUBSTANTIATED RUMORS, THE FACT THAT DEPLORABLE PRACTICES
OF SELLING CHILDREN FOR ADOPTION, PROSTITUTION, AND OTHER
BASE PURPOSES DO EXiST CREATES AN ATMOSPHERE IN WKICH THESE
ALLEGATIONS CAN AND HAVE BEEN BELIEVED., BUT, THE
MISIHFORMATION HAS ALSO BEEN CYNICALLY USED AND EMBELL ISHED
UNCLAS SECTION 08 OF 8 USIA 67332

USTA

WH: HOWARD, NSC: BEMIS, FT BR: USIA ADV, MBFR: STEWART,
PaRIS: ARS AND OECD, USUN: NEGEM, OTHER MIL: PUB AFF,

POLADS, STATE: ARA, INR/ID, HHS: NtH, LSCHAEFFER, CIA:
OGI/FSIC/AH, JUSTICE: EWRIGHT, NSC: ERHARTH

E0 12356 N/A

WITH DELIBERATE DISTORTIONS IN A DISINFORMATION CAMPAIGN BY
SEVERAL COMMUNEST COUNTRIES, WITH THE SOVIET UNION TAKING THE
LEAD.

41.  WASHINGTON APPRECIATES THE SPIRITED EFFORTS AND
EXCELLENT REPORTING OF, [N PARTICULAR, US!S TECUGIGALPA,
GUATEMALA, GENEVA, SANTO DOMINGO, AND STRAUSBOURG, AND FBIS
LONDON, WHICH MiDE THIS CABLE POSSIBLE  E UOULD AFPRECIATE
AYY FURTHER [NFCRMATION OM "WESE 3L.£5-7:7%0 24D THEIR REPLAY

£



PAGE B4 OF 04

UNCLASSIFIED

NATIONAL SECURITY _COUNCIL
SECRETARIAT

ANBODSTE

IN THE PRESS, SLUGGED FOR USIA - P/G - ROMERSTEIN AND STATE -
INR/ID - DAS BAILEY. FOR EXAMPLE
OF PRESS DISCUSSIONS OF THIS ISSUE
NETHERLANDS (DATE UNKNOWN), AND OF
ISSUE "IN THE EUROPEAN PARL IAMENT

HICK

<SECT>SECTION: B1 OF B8 <SSN>
<SECT>SECTION: 02 OF 08 «SSN>
«SECT>SECTION: 04 OF 08 ¢SSN»
<SECT>SECTION: @5 OF 08 ¢SSN»
871008224728 MSGO0O182840449
<SECT>SECTION: 06 OF 98 <SSN>
<SECT>SECTION: g7 OF 08 <¢SSN>
<SECT>SECTION: 88 OF A8 <SSN>

7332
7332
7332
7332

7332
7332
7332

WE HAVE RECEIVED REPORTS
IN APRIL IN ITALY, IN THE
A JULY DEBATE ON THIS
PLEASE ADVISE. (P/G)

<TOR> 871P@8222533 MSGOEL1820439139
«TOR> 871088223181 MSGBOA182839461
<TOR> 8710088224523 MSGEAN182048323
<TOR>

<TOR> 871008225521 MSGROAO182048821

<TOR> 871088230305 MSGOANA18204138%
<TOR> 871288230544 MSGOBA182041544

UHCLASSTFIED

A4



4 }'bl I

[unmslasamlmmmusmﬁmaﬁmw
?\“6 o AT N IDENTLAL

(/\V A NATIONAL SECURITY COUNCIL
SECRETARIAT

PAGE 1 OF @2

NSC: ARCOS COBB ERMA LEDSKY
<DIST>»SIT: EOB VAX

..... t

<PREC> IMMEDIATE <CLAS» CONFIDENTIAL <OSRI> RUEHC # <DTG» 208@154Z OCT 87

FN SECSTATE VASHDC 3

TO ALL DIPLOMAT-C AND CONSULAR POSTS IMMED!ATE
RUEHI N/AMCONSUL LENINGRAD 6662
RUEHMO/AMEMBASSY MOSCOW 2568

INFO RUEHPH/ CDC ATLANTA 2381

RUEA| 1A/ GIA WASHDG 8518

RUEADWY/ NSC WASHDC 9634

RUEKJES/ SECDEF WASHDC 5194

RUEHIA/ USIA WASHDC 2162

RUHQHQA/USCINCPAC HONOLULU HI

<SUBJS> SUBJECT: SOVIET AIDS DISINFORHATION: “NOVOSTI™ RENEWS

ANTi-US CHARGES ™

~ETITTEDOFFHCHAT—USE™SECTION @1 OF g3 STATE 325329

FOR PAOS; USIA, FOR VOA, P/G-LEVENTHAL

E.0. 12356: N/A

TAGS: KAMR, PROP, PREL, AIDS, TBIO, UR, XX
SUBJECT:  SOVIET AIDS DISINFORMATION: “NOVOSTI" RENEWS
ANT1-US CHARGES

REF: (a) SOFIA 4333 (NOTAL) (B) STATE 296188 (ALDAC)

(©) LAGOS 12742 (NOTAL) (D) STATE 87697 {ALDAC) (E)
Moscow 15881 (NOTAL) (F) USUN 3118 (NDTAL)

IU INFUKEL UCPRIGACN LINCUTATELT EN INL CYENE INC WMAKGED
SURFACE LOCALLY. PLEASE SLUG CABLES “FOR INR/ID-DAS
BAILEY ® END SUMMARY.

B el |

Giirngie 1Nt us WIIR _JavIiNG LURCHICU lnl’._L\_l_th_LlKUQ. inc
ITEM CITES THE_BY HOW FAMILIAR LIST OF SCIENTISTS O BACK
UP_THE FALSE CHARGE. INTERESTINGLY, IT GOES FURTHER THAN
PREVIOUS MEDIA ITEMS BY REBUTTING STATE AND DEFENSE
DEPARTHENT DENIALS OF SOVIET CLAIMS OF USG_ RESPONSIBILITY
FOR CREATION OF THE AIDS VIRUS. (A GIST OF THE NOVOST)
ARTICLE IS CONTAINED IN PARA 6.)

3. () THE NEWLYRELEASED NOVOSTI ITEM WAS CONTAINED IN
THE SEPTEMBER 17 BULGARIAN MINISTRY OF DEFENSE DAILY
NEWSPAPER "NARODNAYA ARMIYA" UNDER THE TITLE
"DECLARATIONS THAT DO NOT EL IMINATE THE SUSPICION." THE
NOVOST1 ITEM WAS PRINTED IN THE BULGARIAN PAPER’S
"CURRENT BULLETIN" SECTION, ACCORDING TO "NARODNAYA
ERMIYA®, THE "CURRENT BULLETIN" IS A JOINT PRODUCTION OF
“NARODHAYA ARMIYA® AND THE SOVIET “VOENNIY VESTNIK" (THE
“MJLITARY REVIEW" PUBLISHED BY NOVOSTI). THE SAME
MILITARY REVIEW" ITEH RECENTLY APPEARED UNDER THE BYLINE
OF A PROSOVIET WIGERIAN JOURNALIST OCTDBER 13 IN THE

UN AR SUYIL WO BVIALY, WURITBN T IWN (e LA TRR AV NEY

TRAT THE DISINFORMATION WOULD NO LONGER APPEAR IN SOVIET
MEDIA {REF B),

5. (U) COMMENT ON THE °MILITARY REVIEW". LAST MARCR,
THE NOVOST! “"MILITARY REVIEW" PUBL ISHED AN ITEM BY
PROFESSOR PYOTR N{KOLAYEV WHICH REPEATED THE AIDS

DISINFORHATION CHARGES AND ALLEGED THAT US “CREATION™ OF
THE AIDS VIRUS REPRESENTED A VIOLATION OF THE 1372
BIOLOGICAL WARFARE CONVENTION. A REPORT ON THE ITEM WAS
CARRIED HARCH 38 8Y TASS, ANO REFERENCES TO IT APPEARED
IN BOLEVJA, BURKINA, COSTA RICA, CYPRUS, FINLAND, GHANA,
JORDAN, MOROCCO AND PAKISTAN. IN JUNE, THE “MILITARY
REVIEW" PRINTED ANOTHER NIKOLAYEV ITEM WH{CH ATTEMPTED TO
PRESENT A MORE "BALANCED" DiSCUSSION OF THE AIDS ISSUE BY
ACKNOWLEDGING A "DEBATE" BETWEEN THOSE WHO CLAIM THE AIDS
VIRUS WAS MANMADE AND THOSE WHO CLAIM THE VIRUS 1S OF
NATURAL ORIGIN (REF D). END COMMENT.

6. () BEGIN EXCERPTS FROM THE NOVOSTI “MILITARY
REVIEW" |TEH.

-=US STATE AND DEFENSE DEPARTHENT OFFICIALS HAVE COME UP
WITH A NUMBER OF STATEMENTS IN CONNECTION WITH THE
PUBLICATION §N THE "HILITARY BULLETIN" OF MATERIALS ON
THE RESULTS OF [NVESTIGATIONS BY SCIENTISTS IN VARIOUS
COUNTRIES, INVOLVING THE ORIGIN OF THE HIV VIRUS WHICH
CAUSES AlDS.

AMERICAN OFFICIALS... CHARACTERIZE ALL THE MATERIALS ON
THAT SUBJECT THAT APPEAR IN THE WORLD PRESS AS RUMORS
INSPIRED BY THE USSR.

=~ALL THAT THE "MILITARY BULLETIN™ DOES 1S GRANT
SCIENTESTS AN OPPORTUNITY TO PRESENT PROOFS REGARD NG
THiIS OR ANOTHER VERSION OF THE ORIGIN OF AIDS. THIS IS
EXACTLY WHAT THE WORLD HEALTH ORGANIZATION HAS REPEATEDLY
CALLED FOR.

CONF IDENTIAL

LIMITED OFFICIAL USE SECTION 82 OF @3 STATE 325329

FOR PAOS; USIA, FOR VOA, P/G-LEVENTHAL

A LARGE GROUP OF SCIENTISTS AROUND THE WORLD POINT TO
THE POSSIBILITY OF ARTIFICIAL DEVELOPMENT OF THE HIV
VIRUS BY MEANS OF GENETIC EWSINEERING. THAT 5ROUP
INCLUDES JO4N SEALE FROM BRITAIN, JACQUES LE1BOV CI FROM
FRANCE, JAKOB AND LILL! SEGAL FROM THE GDR, JOHN SiRECHER
FROHM THE US AND OTHERS.

~AS REPORTED BY THE WORLD PRESS, THIS SPRING A GZOUP OF
HARVARD RESEARCHERS CAME TO THE CONCLUSION THAT AIDS HAD
EMERGED AND SPREAD AROUND PROBABLY OWING TO MiLITARY
LABORATORIES WHICH WERE LOOKING FOR WAYS OF DEVELDPING
NEW GERM WEAPONS.

“THiS VERSION CANHOT BE DJSCARDED SIMPLY BECAUSE CERTAIN
GOVERNMENTS AND STATES THINK THAT THIS REFERS TO THEM.

IT IS EASIER TO TREAT A DISEASE WHEN THE MECHANISM OF TS
EMERGENCE 1S KNOWN.

“THIS HOWEVER, CALLS FOR SCIENTIFIC RATHER THAN
POLITICAL PROOFS. T MAY ALSO BE NOTED HERE THAT
CONTRARY TO THE SCIENTISTS’ APPEAL FOR OPEN ANALYSIS, THE
US AUTHORITIES HAVE FURTHER CLASSIFIED THE INFORMATION ON
ALL THE RESEARCH INVOLVING DISRUPTIONS IN MAN’'S |MMUNE

SYSTEH.

ALL SUCH RESEARCH |S CONCENTRATED AT ARMY AGEHCIES NOW:
THE WALTER REED ARMY MEDICAL CENTER AND THE US ARMY
CHEMICAL RESEARCH STATION AT FORT DETRICK, WHICH IS THE
PRINCIPAL GERM WARFARE RESEARCH CENTER. MANY EXPERTS
POINT TO THE LATTER AS A POSSIBLE SOURCE OF THE VIRUS
LEAKAGE IN THE PROCESS OF FIELD TESTS.

TO PREVENT THE SPREADING OF THESE "RUMORS," THE US
RESORTS TO OLD PROVEN HETHODS. AS DISGLOSED BY AMERICAN
PROFESSOR NATHANIEL LEHRMAN, DR. SONNABEND, WHO HAD
HEADED THE JOURNAL “AIDS RESEARCH® WHICH PRINTED
DIFFERENT POINTS OF VIEW ON THE PROBLEM OF THE ORIGINS OF
AIDS, WAS DISMISSED IN 1986 AFTER RELEASING OWLY TEN
ISSUES OF THE JOURNAL. ANOTHER PERSON WHO HAS FALLEN
INTO DESFAVOR RECENTLY WITH THE STATE DEPARTMENT IS THE
CBS COMMENTATOR DAN RATHER WHO HAD CALLED THE VIEWER’S
ATTENTION TO THE HYPOTHESIS ABOUT THE ARTIFICIAL ORIGIN
OF THE AIDS VIRUS, .

THIS HIGH ACTIVITY OF US OFFICIALS IN SUPPRESSING

GONFTOENTTAL




NATIONAL SECURITY COUNCIL
SECRETARIAT

PAGE 82 OF B2

SCIENTI{FIC DISSENT AND THE CDNTINUED EMPHASIS ON THE
“MONKEY" AND "AFRICAN“ VERSIONS OF AiDS’ ORIGIN CAN
HARDLY HELP tN BRINGING CLOSER A SOLUTION OF THE PROBLEM
BY JOINT EFFORTS OF WORLD SCIENTISTS, END EXCERPTS

7. W) POSTS MAY REFER TO THE FOREIGN AFFAIRS NOTE ON
THE USSR’S AIDS DISINFORMAT{ON CAMPAIGN (COPIES OF WHICH
HAVE BEEN POUCHED TO POSTS) AS WELL AS THE FOLLOWING
BACKGROUND INFORHATION TO REBUT THE CHARGES IN THE
NOVOST1 1TEM IN THE EVENT IT SURFACES LOCALLY

THE GENETIC  ENGINEERING THEQRY. THE THEORY, CITED BY
NOVOSTI, THAT THE AIDS VIRUS RESULTED FROM "GENETIC
ENGINEERING EXPERIMENTS, " HAS REPEATEDLY BEEN D!SCOUNTED
BY LEADING MEDICAL EXPERTS AROUND THE WORLD, INCLUDING
THOSE IN THE USSR. THE "LARGE GROUP OF SCIENTISTS" WHICH
NOVOST{ CLAIMS ENDORSES THYS THEORY IS IN FACT A DISTINCT
MINORITY, COMPRISING A HANDFUL OF [NDIVIDUALS. THEIR
VIEWS CARRY NO WEIGHT [N THE INTERNATIONAL SCIENTIFIC
COMMUNIETY,

TEST IMOY OF SOVIET EXPERTS., LEADING SQVIET SCIENTISTS
REPEATEDLY HAVE POINTED TO THE NATURAL ORIGINS OF THE
AIDS VIRUS; THEIR TESTIMONY CONTRADICTS THAT OF THE
“EXPERTS" CITED IN THE NOVOST] ITEM. FOR EXAMPLE,
VALENTIN POKROVSKIY, PRESIDENT OF THE USSR ACADEHY OF
MED1CAL SCIENCES, TOLD MOSCOW TELEVISION {OCTOBER 11)
THAT "Wt DO NOT YET HAVE SERIOUS ARGUMENTS CAPABLE OF
SUPPORT ING ANY PARTICULAR THEORY AS TO THE ORIGINS OF THE
AIDS VIRUS." POKROVSKIY CITED THE HYPOTHESIS OF VIKTOR
IZHDANQV, UNTIL H!S RECENT DEATH THE USSR’S TOP EXPERT ON
AIDS, THAT THE AIDS VIRUS MAY HAVE RESULTED FROM THE
DISINTEGRATION MILLIONS OF YEARS AGO OF ONE EXISTING
RETROVIRUS INTO SEVERAL TYPES OF OTHER RETROVIRUSES, AND
THAT, OVER TIME, ONE OF THE LATTER "CROSSED A KIiND OF
FRONTIER FROM MO:PATHOGENIC TO PATHOGENIC" AND ZCMEHOW
{HFECTED MAN. POKRCVSKIY ASSERTED THAT THE SEARCH FOR
THE OR!GINS OF THE VIRUS "1S PURELY OF TAEORETICAL
IMPORTANCE," AND STRESSED THAT A SEARCH FOR A CURE WAS
THE HMOST IMPORTANT TASK AT PRESENT
CONFIDENTIAL

LIMiTED OFFICIAL USE SECTION B3 OF B3 STATE 325329

FOR PAQS; USIA, FOR VOA, P/G-LEVENTHAL

-HARVARD STUDY DISTORTION. THE ASSERTION THAT A &ROUP

OF HARVARD RESEARCHERS "CAME TO THE CONCLUSION THAT AIDS
HAD EMERGED AND SPREAD AROUND PROBABLY OWING TO MIiLITARY
LABORATORIES WHICH WERE LOOKING FOR WAYS OF DEVELOPING
NEW GERM WEAPONS" 1S A MISREPRESENTATION OF FACTS AND IS
COMPLETELY FALSE. ACCORDING TO THE ASSOCIATED PRESS
(APRIL 9, 1587), RESEARCHERS AT THE DEPARTMENT OF CANCER
BiOLOGY OF HARVARD’S SCHOOL OF PUBLIC HEALTH, IN A STUDY
PUBL {SHED IN THE BRITISH SCIENTIFIC JOURNAL “"NATURE"
EARLYER THIS YEAR, SAID THEY MAY HAVE DISCOVERED AN
AIDS"RELATED VIRUS CAPABLE OF INFECTING BOTH HUMANS AND
MONKEYS. ACCORDING TO THE AP REPORT AND ANOTHER ARTICLE
IN THE "NEW YORK TIHES" (APRIL 9, 1387), THE RESEARCHERS
SAID THEIR FIND{HGS SUGGESTED THE POSSIBILITY THAT THIS
KEW VIRUS MAY ACTUALLY HAVE BEEN A SPECIMEN OF MONKEY
VIRUS THAT "SOMEHOW CONTAMINATED LABORATORY MATERIALS."
NO MEMTION WAS EVER MADE OF "MILITARY LABORATORIES"
SEEKING TO DEVELOP MEW "GERM WEAPONS." THIS
MISREPRESENTATION OF THE WORK OF HARVARD SCIENTESTS FIRST
APPEARED IN THE SOVIET GOVERNMENT NEWSPAPER "1ZVESTIYA"
{APRIL 14, 1387) AND WAS REPEATED BY EAST GERMAN

ANDES6 31

"SCIENTIST" JACOB SEGAL N "MOSCOW NEWS"™ (APRIL 26, 1887).

DR. SOMNABEND AND "AIDS RESEARCH." A NEW

ED{TOR-IN~CHIEF OF "AIDS RESEARCH" WAS APPOINTED LAST
YEAR TQ REPLACE DR. JOSEPH SONNABEND. THE NEW
APPOINTHENT REFLECTED THE EXPANSION OF THE CONTENT OF THE
JOURNAL TO [NCLUDF RESEARCH INTO HUMAN RETROVIRUSES,
ACCORDING 70 MARY ANN LIEBERT, PRESIDENT, MARY ANN

LIEBERT, INC., PUBLISHERS, NEW YORK, THE PUBLISHER OF
"AIDS RESEARCH."™ THE TITLE OF THE JOURNAL ACCORDINGLY
WAS CHANGED FROM "AJDS RESEARCH" TO "AIDS RESEARCH AND
HUMAN RETORVIRUSES." NEITHER "AiDS RESEARCH" NOR "AIDS
RESEARCH AND HUMAN RETROVIRUSES" HAS EVER PRINTED AN
ARTICLE WHICH IN ANY WAY LINKED OR IMPLIED A CONNECTION
BETWEEN THE AIDS VIRUS AND US MILITARY EXPERIMENTS.

CBS NEWS [N "DISFAVOR." CHARGES THAT THE CBS EVENING
NEWS AND/OR CBS ANCHORMAN DAN RATHER HAVE "FALLEN INTO
DISFAVOR" WITH THE STATE DEPARTMENT ARE WRONG AND
MISLEADING. THE USG, INCLUDING STATE, SIMPLY DOES NOT
HAVE THE POWER OR AUTHORITY TO INFLUENCE OR “FAVOR" ONE
WAY OR ANOTHER. WE HAD BEEN AWARE THAT ON MARCH 38, THE
ASSOCIATED PRESS DISSEMIMATED A WIRE ITEM DATELINED
MOSCOW WHICH CONTAINED A FACTUAL ACCOUNTING OF A TASS
DISPATCH. THE TASS DISPATCH QUOTED A PROPAGANDA |TEM
FROM THE NOVOSTI "MILITARY REVIEW," WHICH ALLEGED US
RESPONSIBIL ITY FOR "CREATING" THE AIDS VIRUS. LATER THAT
EVENING, THE CBS EVENING NEWS QUOTED FROM THE AP {TEM
WITHOUT QUESTIONING THE VERACITY OF THE ORIGINAL
SOVIET-SUPPL {ED INFORMATION.

-US MILITARY “CONTROL" OVER RESERRCH. THE NOVOSTI ITEM
ATTEMPTS TO CREATE THE IMPRESSION THAT ALL AIDS RESEARCH
!N THE UNITED STATES S FUNDED AND MANAGED BY THE US
MILITARY, AND THAT THE RESULTS OF THIS RESEARCH ARE
CLASSIFIED. IN FACT, A SIGNIFICANT PROPORT{ON (ALMOST
HALF) OF AIDS RESEARCH IN THE UNITED STATES IS FUNDED
PRIVATELY; THE BALANCE 1S FUNDED BY THE NAT IONAL
INSTITUTES OF HEALTH AND OTHER US FEDERAL AGENCIES, THE
RESULTS OF THIS RESEARCH ARE PUBLISHED OPENLY IN MEDICAL
AMD SCIENTIFIC JOURNALS, DISCUSSED AT INTERNATIONAL
GATHERINGS AND SHARED WITH THE WORLD SCIENTIFIC COMMUNITY.
S5CORDING TO A 1988 STUDY PUBLIS-ED BY THE HAT'ONAL

ACADEMY OF SC(ENCES, “SIGNiFICANT RCELZRGH CRAPACITY
RESIDES [N MILITARY INSTITUTES SUCH AS THE WALTER REED
ARMY INSTITUTE OF RESEARCH, SOME OF WHICH [S BEING
FOCUSED ON AIDS." THE STUDY NOTES THAT IN FY 1986,
APPROXIMATELY 37 MILLION DOLLARS WAS ALLOCATED TO THE
DEPARTMENT OF THE ARMY FOR THE SUPPORT OF AIDSRELATED
RESEARCH. THE NATIOWAL TOTAL COHTRIBUTION TO BIOMEDICAL
RESEARCH AND DEVELOPHENT RELATED TO AIDS AND HIV
INFECTION N 1985 WAS 13.5 BILLION/BJLLION DOLLARS. OF
THIS AMOUNT, PRIVATE INDUSTRY CONTRIBUTED S BILLION
DOLLARS; THE FEDERAL GOVERNMENT, 6.8 BILLION DOLLARS,

& MINIMIZE CONSIDERED. WHITEHEAD

<SECT>SECTION: 01 OF 63 <SSN> 5329 <TOR> 871319220150 MSGOAH187588109
<SECT>SECTION: B2 OF 03 <SSN> 5323 <TOR> 8710193228548 MSGOO/i562988348
¢SECT>SECTION: 3 OF £3 <SSN> 5323 «TOR> 371013228781 MSGOGLI62988421

GONHBENAL

































0

W

USIA



PROPAGANDA, ACTIVE MEASURES,
AND NICARAGUA

Prepared by the USIA
Office of Research

Approved by:
Nils H. Wessell
Director of Research

Office of Research
U.S. Information Agency

R-1-88

January 1988



Executive Summary

This report concerns Sandinista, Soviet, Cuban, and other overt
propaganda and covert political activity ("active measures")
designed to influence public opinion within -- and about --

Nicaragua.

o

Among the specific subjects covered are:

Overt propaganda campaigns waged by the Sandinistas,
Soviet Union, Cuba, and other communist allies, both
within and outside Nicaragua, in support of the FSLN,

and against the United States and the opposition it
supports.

Covert activity and disinformation campaigns which
supplement the overt activities above.

Front organizations which are active in trying to
legitimize and gain support for the Sandinista regime.

Cultural and information activities of the USSR and
other communist states on behalf of the FSLN.

An examination of all these activities suggests that:

o

Active measures in, by, and on behalf of Nicaragua
are at a high level as the Sandinistas grapple with
armed resistance (popularly known as the Contras),
remaining political opposition parties, trade
unionists, and the Church, and as their need for
outside aid grows with the precipitous decline of the
mismanaged domestic economy.

As measured by opinion polls and declining foreign
aid, the effectiveness of FSLN, Soviet, and surrogate
overt and covert activity among many important
audiences -- including European social democrats and
Central American publics -- has not kept pace with
the effort put into them, largely because of growing
awareness of the difference between the
Sandinista/Soviet depiction of Nicaraguan reality and
the actual state of affairs there.

S



Contents

Executive SUMMALY .+ & + & ¢ ¢« o & o o s o & » o

Contents . .+ & v & ¢ v et e v s e e e e e e

OVeILVIeW . v v v v o o o o s o o s 5 5 o o o o« o
The Current Situation . « & +« & « + & + o +
The Revolution and the Marxists . . . . . . .
The 72-Hour Document and Other Credos o e e s

Sandinista Propaganda . . .+ « ¢ « & o & o o & 2
The Need for Propaganda . . + + « &+ o » « + &
The Official "Line™ . . v 4 « o v o o o« o & s

Censorship and Repression of Information ., .
Rationalizing Repression . . . « + o o+ & «
An Active Measure Against La Prensa . . . . .
The Burden of Sandinista Propaganda ., . . .
Purveying Propaganda Abroad: ANN and Others .
Seeking Legitimacy Abroad: The IPU , , . . .
Wooing Marxist-Leninist Allies . . . « « + &

The Sandinistas and the World . . . . + ¢« + « + &
Disapproval by its Neighbors . . . v e e

But Assistance and Credit From Elsewhere
Diminishing Returns . . . + + &+ + « & + & o &
Help from Close Friends . . « « + « « « « & o
Additional Help . . & v v v & o+ v o o & o » &
Foreign Support Networks . . . + + & & « & + .
Disinformation . . . . .+ . + + . .+ . e e v e

Sandinista Propagation of Disinformation . . .

The Major Thrust of Disinformation . . . . . .
War Disinformation . . . v e e e e e s e e
More Examples of Dlslnformatlon v e s e e
Other Charges Against the U.S, and CIa . . . .
Forgeries . . T
Deception on Human nghts o . . e e e e s

And Freedom of Religion . . . . . . .

NGOs and Fronts . . . . . . . . . .. . .
Background . . . . v e e e e e e e e s
Fronts Dlssemlnatlng FSLN Propaganda . . . . .

Youth Organizations e e e
Soviet Fronts, the FSLN, and Nicaraguan Labor

ii

ii

OWOo -JO U i -3 [NC IS

—

—
[\

12
12
12
13
13
13

15

15
15
15
16
17
17
18
19

21

21
21
22
23



Soviet and Other Communist Efforts
on Behalf of Nicaragua . . . . .

Education . o ¢« & ¢ ¢ s o o o o o
Background . ¢« « ¢ 4+ s e s o e
Communist Teachers in Nicaragua

3,000 Nicaraguan Students in Communist

Countries . .+ « « « o &+ + &
Summary: Education Programs an
Impact o ¢ « ¢ o o o o o o &

BOOk Programs . « « « + o o o o« s @

Information and Media . . . « « « &

Background . . . . ¢ ¢ o ¢ o

Their

Sandinista Domestic TV and Communist

Placements . « « o« o o o o o
Radio ¢« v ¢« ¢ ¢ & o o o o o =

The Press and Print Media at Home . . « .+ .

A Study of Soviet and Surrogate
Additional Echoes . . « « « .+ .

Communist Cultural Programs . . . .

The ContexXxt . . + ¢« ¢ ¢« o o o &
A Case in Point: Film . . . .

ConclusSion v « o « o o o o o o o & o o
GloSSArY « « o o s+ o o o o o o o o

Selected Bibliography .« « + +« o « o « =

iii

Placements

24
24
24
24
25
25
27
27
27
27
29
29
30
30
30

30
31

32
33
35

R 3



OVERVIEW

The Current Situation

In Nicaraqua, a nation of more than three million people,
governance is in the hands of a centralized Marxist-Leninist
party, the Sandinistas, who exercise tight control over the
life of the population. A new constitution, guaranteeing human
and civil rights on a broad scale, was promulgated in 1987.

Yet the day of its implementation, the government declared a
state of emergency (actually a continuation of the policy in
effect for five years) and, in effect, nullified the new
constitution.

There has been little or no freedom of the press in Nicaragua
under the Sandinista government. Until September 1987 the mass
media had been severely restricted in what they could dissemi-
nate. Independent newspapers had been closed or suspended from
publishing., The government held (and still holds) control of
the major radio stations, all television stations, the news
agency ANN, and Telcor (the telecommunications and postal
agency). But in September 1987 the government took at least
partial steps to comply with requirements of the five-nation
Central American peace agreement signed in Guatemala on August
7. Permission was given to the opposition newspaper La Prensa
to reopen and publish without censorship, which it did beginning
October 1, The government also allowed Radio Catolica to
reopen, but does not permit it to broadcast news.

Two independent radio stations were allowed to continue news
broadcasts under the Sandinista regime, but exercised rigorous
self-censorship to avoid news or political material the govern-
ment might find unduly objectionable. Currently, the FSLN
allows occasional political programming to be broadcast in
Managua without censorship.

The ruling party, commonly known as the Sandinista Front for
National Liberation (or FSLN, its Spanish acronym), is indebted
to many outsiders for support in the days of the revolution
against Somoza, culminating in the seizure of power. Prominent
among those who gave financial and military aid, as well as
guidance, are the Cubans., But its continued existence depends
even more on Soviet, Cuban, and other communist support. The
overwhelming bulk of this assistance takes the form of military
and economic aid -- by most accounts, between one-half and a
billion dollars' worth of arms and supplies in 1986 and a
similar amount in 1987.

This report concerns other forms of aid by the Soviet Union and
its surrogates in support of the FSLN: their propaganda and
"active measures" in support of Nicaragua. It also discusses
Nicaragua's own propaganda and "active measures" aimed at its
own people and other countries. (For definitions of terms like
"active measures" and "disinformation" as used in this paper,
see the Glossary.)



-2 -

Nicaragua, together with Cuba, is a conduit/purveyor of active
measures, especially in Latin America. Thus this report covers
a large variety of activities, including those originating
outside the country but designed for Nicaraguan consumption, as
well as those aimed at other nations (for which Nicaragua
serves as a "transmission belt") and those initiated by Managua
itself.

Soviet active measures in and via Nicaragua are greatly
facilitated by the close relationship which exists between the
Sandinistas, the USSR, and Cuba. The Managua government
actively encourages virtually all Soviet media, information,
and cultural activities, which apparently are unrestricted.

The Revolution and the Marxists

From its very beginning, the coalition of leftist revolution-
aries and conservative, middle-class forces which eventually
succeeded in toppling the Somoza regime in Nicaragua in the
summer of 1979 has engaged in a range of public relations and
propaganda activities designed to influence world opinion in
its favor and simultaneously to conceal some harsh truths. One
such truth is that the FSLN which currently rules in Managua
has always included in its ranks a core of dedicated, hard-line
Leninists whose overt agenda and announced goals often bear
little relation to many of their true aims.

Among the leaders of the Sandinistas, two lived and studied in
the Soviet Union: Carlos Fonseca and Henry Ruiz. The former
spent the year 1957 in the Soviet Union and East Germany and
wrote a book called A Nicaraguan in Moscow, holding up the USSR
as a model for Nicaragua and other developing countries. He
was a founder of the FSLN and its leading "intellectual" in the
early years. Fonseca died in combat, killed by the National
Guard in November 1976.

Ruiz attended Patrice Lumumba Friendship University in Moscow
(the only current FSLN leader to have done so) but did not
graduate. He 1s known as the Sandinista with the closest direct
links to the Kremlin, according to Shirley Christian (p. 219;
short citations are to works given fully in the "Selected
References" section).

The 72-Hour Document and Other Credos

That the FSLN has hidden its true intent almost from the start
is clear from a reading of three key documents, two prepared
immediately after the Sandinista takeover, the third from two
years later. In September 1979, at a long meeting of its top
members, the FSLN approved a manifesto (the "72-Hour Document")
clearly indicating that the Sandinistas had no intention of
maintaining a "bourgeois democracy" in Nicaragua. In essence,



- 3 -

the group secretly renounced a "Plan of Government" embracing
political pluralism and democratic elections which they had
just publicly agreed to the previous June.

In foreign policy, the document all but called for the
subversion of other states in the region, stating that a basic
FSLN task was to abet "the struggle of the people of Latin
America against fascist dictatorship and for democracy and
national liberation" (quoted in Christian, p. 170).

Most significantly, the 72-Hour Document emphasized the
importance of deceiving Western publics (especially in the
U.S.) and convincing them of the sincerity of the Sandinista
pledge to promote pluralism, a mixed economy, and a nonaligned
foreign policy. Behind this smokescreen, created to 1lull
Westerners and retain their goodwill and (in particular) their
material support, the Sandinistas hoped to gain time and to
consolidate their power in a Marxist-Leninist, one-party state.

A second document, created by the Sandinista Police political
commission and approved by the FSLN at about the time of the
72-Hour Document, gives details on organizing the party as
Lenin had the Bolsheviks, i.e., with control vested in a small
number of people and in accord with the principle of
"democratic centralism" (see Christian, p. 152).

The third time the top leaders revealed their true thinking
came in June 1981, when Humberto Ortega gave a speech to
Sandinista army and militia officers spelling out boldly the
disingenuousness of all FSLN promises of pluralism:

...our doctrine is Marxism-Leninism. ... they [the
bourgeoisie] have spoken of elections from the beginning,
but we have not compromised ourselves with the elections
that they think we are going to promote. (Quoted in
Christian, pp. 222-23.)



Y.

- 4 -
SANDINISTA PROPAGANDA

The Need for Propaganda

Provoking hostile forces both within and outside their borders,
the FSLN has seen its domestic situation become_increasingly
gloomy. The economy has suffered enormously from both Fhe.war
effort and Sandinista policies designed to build a "socialist"
system. Public support for the ruling commandantes capnot pe.
precisely measured because of the regime's ban on public oplnion
polling, a prohibition that reflects the FSLN's own assessment
of a sharp drop-off in what in 1979 had been widespread popular
support. There are two independent but unconfirmed reports
from within the FSLN that the Sandinistas recently found in a
poll of their own that only about 15 percent of the population
actively supports them,

In these difficult circumstances, the Sandinistas resort to
propaganda and disinformation to generate domestic and foreign
support and maintain their control. Hunger, poverty, and
political repression are hidden behind a curtain of rhetoric
designed to convince Nicaraguans that what they see around them
is other than what it really is and to blame anyone but the ,
Sandinistas and their supporters for the country's difficulties.

With the passage of time, intractable realities have made
Sandinista propaganda ever less persuasive. Today, the FSLN
propaganda campaign appears to be faltering, especially among
skeptics and moderates, particularly in Western Europe and the
United States, Even European social democrats like President
Mario Soares of Portugal and Prime Minister Felipe Gonzalez of
Spain have been much less supportive of the Sandinistas than
the FSLN and its allies might have expected.

The Official "Line"

FSLN propaganda has long pushed the following themes:

The Sandinista revolution overthrew a terrible, bloody

tyranny in a mass movement supported by nearly all the
Nicaraguan people;

Nicaraguans overwhelmingly support the FSLN and its
policies;

Under threat of internal subversion and armed assault.from
abroad, the Sandinistas have been force@ gaga}nst Fhelr
wishes) to resort to a curtailment of civil liberties at
home;

The United States is leading a massive effort to overturn
the legitimate government in Managua by violent, illegal _
means and to replace it with a form of the former oppressive
dictatorship of the Somoza clan.



-5 -

Censorship and Repression of Information

Sandinista propaganda efforts were made more effective by the
pervasive censorship which has existed in Nicaragqua under the
"state of emergency" declared by the FSLN in 1982, and has only
recently been partially relaxed in an attempt to demonstrate
some degree of compliance with the requirements of the
Guatemalan accord, Censorship remained in effect even after
the enactment of a new constitution in 1987 guaranteeing
freedom of speech and of the press.

The leading opposition newspaper, La Prensa, closed itself down
at least five times in 1984 due to censorship. The Sandinista
government shut down the paper several times before permanently
banning it in June 1986. In September 1987, under the impact
of the requirements of the Guatemalan peace accord which had
been signed in August, the government gave permission to La

Prensa to reopen and operate without censorship. The newspaper
resumed publication on October 1.

In October 1987, independent Radio Catolica also reopened and
is permitted to broadcast the mass including the homily,
although still prohibited from disseminating news. The station
had been closed on January 1, 1986 for violating "the duties
that the news media must render to the people of Nicaraqgua" (as
reported by the government radio station, Voice of Nicaragua).
The director of the station, Msgr. Bismarck Carballo, was not
permitted to return to Nicaragua from abroad until recently,
and is now again in charge of the station.

Other examples of Sandinista censorship include the closing in
October 1985 of the independent trade union newspaper
Solidaridad, still unavailable, and banning of the Catholic
newspaper La Iglesia after its first issue in 1985. The

government has now informally authorized Solidaridad to reopen,
but to date it has not.

The Managua government declared in June 1985 that the economic
crisis brought on by the war and the U.S. trade embargo of May
necessitated suspending the sale of hard currency to buy paper
and printing supplies (FBIS, 7 June 85, p. P18, as cited by
Radu, p. 121). This move led directly to curtailment of
publication of such independent media as the weeklies Paso a
Paso (of the Independent Liberal Party, or PLI) and Avance (of
the Nicaraguan Communist Party*). Yet, within two months, the
government started up a new army magazine, Segovia (ibid.).

*The Sandinistas and the Nicaraguan Communist Party have dif-
fered on tactics and ideology since before the ouster of Somoza
but came together briefly in 1979. They split again after the

revolution when the FSLN became the ruling party and excluded
the Communists from the government.



%0

- 6 -

Avance has also suffered from the kind of treatment usually
reserved for La Prensa. Much material was banned through
pre-censorship of every issue. In early 1985 the newspaper was
closed down for three months after it attempted to print
stories impugning the integrity of the 1984 presidential
elections, but subsequently resumed publication.

There are two nongovernment radio stations, Radio Noticias and
Radio Mundial, which continued broadcasting news and some
opposition political views over the years when all others were
closed, but exercised rigorous self-censorship to avoid material
the government would find unduly offensive, Currently, these
stations are much freer in their reporting of political affairs
than prior to the Guatemalan peace accord.

The extent to which the Sandinista government will permit
freedom of speech in the future remains to be seen, There has
been partial compliance with the reguirement under the
Guatemalan peace accord of August 1987 to relax government
control., On the other hand, an October 23 demonstration in
which the opposition "Mothers of Political Prisoners Movement"
faced off with the Sandinista-sponsored "Mothers of Heroes and
Martyrs" group seems to have provided the Sandinista police
with an occasion for intervention, and Barricada with an excuse
for deriding the "Mothers of Political Prisoners Movement" as a
CIA front (see FBIS Daily Report of October 28 on Barricada
news item of October 24)., A COSEP (Superior Council of Private
Enterprise) request for a TV station license has gone
unanswered, as have other requests for authorization to
broadcast radio news,.

There have been government attempts to limit the reporting of
news by foreign correspondents, In July 1986 the government
detained and then expelled two American journalists, accusing
them of having "ties to the CIA™ (UPI, 23 July 1986). A State
Department spokesman called the move "an obvious attempt to
intimidate reporters and the Nicaraquans with whom they were in
contact." This was the first time foreign journalists had been
deported from the country since the Sandinista takeover,
although others had been denied entry. The two have since been
permitted to re-enter the country regularly.

Rationalizing Repression

To justify such domestic repression, the Sandinistas have
offered a variety of explanations, often attempting to give the
appearance of popular support for regime actions, Managua's
state-run International Radio Service in Spanish (21 Jan 87)
reported:

Employees of the newspaper La Prensa, publication of which
has been suspended in Nicaragua, have asked the owners to
change the newspaper's political guidelines., The owners
have now banned the union's meetings at the newspaper's
installations, The workers used to meet every Wednesday to



-7 -

learn about the progress achieved in the negotiations with
the Nicaragquan Government concerning a possible reopening

of the newspaper. The workers have asked for a change in

La Prensa's political position, but the main shareholders --
who are members of the capitalist sector -- have refused....
La Prensa had prepared a campaign to publicize and justify
the U.S. Congress's approval of $100 million for the
Somozist Contras.,

The real reason for the crackdown is seen in the final line of
the communigque: reporting a non-Sandinist viewpoint or news
unwelcome to the FSLN is sufficient cause to invoke censorship.
Overlooked in the FSLN account was the fact that it would have
been impossible for La Prensa actually "to publicize and
justify" the Congressional aid to the Resistance (Contras),
since before it was closed every word of the newspaper was
subject to prior censorship by the Sandinista government.
Censorship went far beyond political or economic issues to
include sports, the arts, social, and other topics. (A
naticnal hero, the boxing champion Alexis Arguello, became --
in Soviet fashion -—- a "nonperson" in Nicaragua at the behest
of the commandantes because of his critical attitude toward the
new regime,)

La Prensa workers who differed ideologically with the direction
of the newspaper left early on, during the split when Xavier
Chamorro took many of the employees with him to start E1 Nuevo
Diario (Christian, pp. 177-79). Meanwhile, the same rationale
was cited for the closing of La Iglesia; the Interior Ministry
"explained the ban as a reaction to the newspaper's 'highly
political' tone and its open attack on 'the revolution's
defense policy, particularly the mandatory military service'"
(Radu, p. 121).

An Active Measure Against La Prensa

The Sandinistas utilized even greater distortions in attacking
La Prensa. The September 4, 1986 issue of Barricada Inter-
national, the weekly paper produced by the FSLN in English for
worldwide distribution, provided a graphic example of outright
falsification in an article on La Prensa.

The paper reproduced material (sourced to Envio, a pro-
Sandinista magazine published in Managua) including a photo
supposedly showing how slanted and biased La Prensa was. The
picture shows the front pages of the three Managua dailies (La
Prensa, Barricada, and El1 Nuevo Diario}, all ostensibly
commenting on the U.S. rald on Libya in mid-April. E1 Nuevo
Diario says "Bombardment of Tripoli;" Barricada trumpets
"Criminal Yanqui Bombardment Against Libya;" the caption for
the Sept. 4 story reads: "Three Views of One Event., While
Barricada and El Nuevo Diario Report U.S. Bombing of Libya, La
Prensa Claims Libya Attacked U.S. Planes."

A



e
i

- 8 -

The headlines in the photo are guite clear, but the dates are
illegible. Examination of the originals shows that both pro-
Sandinista newspapers date from April 15, but the La Prensa
edition is from March 24, three weeks earlier, and about an
entirely different event, when Libyan jet fighters mounted an
unprovoked attack against American aircraft over international
waters in the Mediterranean.

The Burden of Sandinista Propaganda

As noted, the thrust of Nicaraguan, Soviet, and surrogate
propaganda and active measures has been to discredit all
opponents of the Sandinista regime and to gloss over the
systematic and ideologically motivated repression of opposition
political parties, independent trade unions, the Church, and
independent human rights groups.

One major tactic for deflecting attention from government
repression has been tc charge that the United States is about
to invade Nicaragua, erase the "achievements of the revolution™”
by force of arms, and reinstall a puppet, repressive regime led
by the followers of the Somoza family. Initially this accusa-
tion was one of the most effective gambits for rallying
support, but its continued use has apparently reached the point
of diminishing returns. The efficacy of the charge has
declined with each sounding of the tocsin and subsequent lack
of any invasion.

The frequently aired FSLN charge that the U.S.-backed Resistance
fighters are former Somoza National Guardsmen does not hold up
in light of the fact that the resistance fighters are overwhelm-
ingly rural Nicaraguan youths, most of whom were barely into
their teens when Somoza fell. Similarly, Sandinista accusations
of widespread Contra drug~dealing have not been substantiated

by ongoing U.S. Congressional investigations into this question.

Other claims marshalled by the Sandinistas to engender sympathy
and reduce support for the resistance have included: that the
U.S5., through its economic embargo and funding of the
Resistance, is responsible for all economic ills within
Nicaragua:; that the U.S. has launched {or is preparing to
launch) chemical/biological warfare {CBW) against Nicaragua;
and that if only the Reagan administration would abandcon its
policy of hostility and the Contras would lay down their arms,
a truly pluralistic and democratic society could be built.

Purveying Propacanda Abroad: ANN and Qthers

In 1986 the Nicaraguan news agency ANN opened a branch in
Zurich, the first time a Third World country has opened such an
office in Europe. Its manager, Martin Muheim, spent three
years in Nicaragua and has c¢lose contacts among the



()
A

-9 -

Sandinistas. The Zurich branch issues German and French
editions of a weekly news bulletin, while an English version is
produced in Utrecht,

Muheim claimed, in an interview with the Basler Zeitung (12
November 1986), that the ANN bulletin already had about 200
subscribers, including a half-dozen newspapers. He added that
the larger papers and radio and TV stations had so far ignored
the bulletin. When asked about bias in an official Sandinista
organ, Muheim disingenuously compared ANN to the Agence
Telegraphigque Suisse (ATS), which he said also carries official
pronouncements,

Concerning the financing of ANN, Muheim again compared it to
ATS, as a mixture of state and media support. He noted that
various Swiss organizations offer some measure of support for
the office, including translators, 1In all, it is clear that
the zurich branch of ANN is, for now, operating on a shoestring
budget.

The Nicaraguans have also opened ANN offices in New York City,
Mexico City, and several other major world centers and Central
American capitals (including Washington, Paris, Brussels,
Stuttgart, The Hague, Stockholm, San Jose, and Panama City).

Another major channel for spreading Sandinista propaganda is
Nicaraguan embassies. Spokesmen defending FSLN policies,
materials justifying the situation in Nicaragua, press
releases, fact sheets, and press conferences are among the
means at the disposal of the embassies to disseminate the
Sandinista viewpoint in Europe, Latin America, Africa, and
elsewhere,

Among the organs used by the FSLN to deliver its message world-
wide are two publications: Barricada International, a weekly
published by the Sandinistas in English and Spanish (not to be
confused with the daily newspaper, Barricada) and Soberania, a
bi-monthly, bilingual (English-Spanish) publication of the
Anti-Imperialist Tribunal of Our America (TANA), a front group
created jointly by Nicaragua and Cuba. While trying to sound
reasonable in addressing a foreign audience, Barricada
International and Soberania still repeat disinformation stories
devised by the Soviet Union and Cuba.

Seeking Legitimacy Abroad: The IPU

The Sandinistas have dedicated major efforts to spreading their
message abroad and attempting to legitimize their rule in the
eyes of other nations, The FSLN arranged to host the World
Interparliamentary Union (IPU) convention (April 27-May 2,



e

1987), which brought legislators from around the world,
including the United States, to Managua. Using the forum to
enlist support for FSLN positions, President Daniel Ortega
addressed the group on the first day and declared Managua ready
to negotiate with the U,S. "to reach firm and verifiable
agreements on legitimate security interests" (quoted in The
Wall Street Journal, 28 Apr 87, p. 1l).

But besides providing a showcase for Sandinista-brand §ocialism,
the IPU meeting may give the FSLN an even greater opening. The
Sandinistas hope to prove that their capital woulq be ideal for
hosting a future conference of the nonaligned nations. Becguse
the leader of the host country for the meeting of the Nonaligned
Movement (NAM) automatically becomes the leader of the NAm,
Ortega has hoped to use the role of NAM host to further his
propaganda and policy aims. (See "Managua Spruces Up for
Conference," Washington Post, 28 Apr 87.)

Wooing Marxist-Leninist Allies

Reciprocal visits, by individuals and delegations, are an
important component of Nicaraguan propaganda and public
diplomacy as well as a significant indicator of the close
relationships Managua seeks to cultivate with other countries.
They embody the search for external legitimacy to which Managua
attaches so much importance and by which the Sandinistas hope
to persuade the Nicaraguan people that their revolution has not
been betrayed.

From the start, high-level FSLN leaders have traveled all over
the world, especially to Marxist-Leninist allies, to promote
their regime and to appeal for substantive assistance.

Although at first, according to Shirley Christian, "relatively
few went to the Soviet Union," Henry Ruiz did so within a month
of Somoza's overthrow. "Cuba was the real magnet; there seemed
to be a public fever among many Nicaraguans to travel to Cuba.
There were soon daily flights between Havana and Managua"” (p.
160).

But the need for aid then and since has generated repeated
visits to communist countries in search of fraternal support.
Thus, in March of 1983, Ortega traveled to Vietnam, Cambodia,
Laos, North Korea, Mongolia, and the Soviet Union in search of
aid and expressions of support. In June 1984 he was back in
the USSR to thank CPSU General Secretary Chernenko for Soviet
aid to Nicaragqua; in March 1985 he was again in Moscow for
Chernenko's funeral. His most recent trip (November 1987) was
to participate in the celebration of the 70th anniversary of
the Soviet October Revolution.

Hardline Leninist Interior Minister Thomas Borge has also
traveled to consolidate allies' support (e.g., to the USSR and
Bulgaria in 1982). 1In February 1986 another hardliner, Bayardo



-1] -

Arce, the commandante on record as favoring elimination "of the

facade of pluralism," was in Moscow for the 27th Congress of
the CPSU.

In the summer of 1986, Nicaraguan Vice-President Sergio Ramirez
was in West Europe seeking economic aid for his country, and
came to the U.S. in September 1986, He was in Eastern Europe,
Libya, Iran, and Iraqg in summer 1987, in an even more urgent
search for much-needed o0il, And Moscow-educated Henry Ruiz has
been in Western Europe and elsewhere on frequent aid-seeking
trips (including in Northern Europe late in 1986).

In 1986 nearly 50 well-publicized official visits -- in both
directions =-- occurred, involving party and government function-
aries from Nicaragua, East European, and Asian communist
countries, Cuban-Nicaraguan exchanges are practically a daily
occurrence,

Early in 1987, then candidate Politburo member Boris El'tsin
visited Managua as part of ongoing parliamentary exchanges (he
was followed by a Polish parliamentary delegation). El'tsin,
the first Politburo member to travel to Nicaragua, reaffirmed
Moscow's support for the FSLN but at the same time took the
unusual step of meeting with opposition political figures.
More significantly, no announcement of new Soviet aid came out
of his short visit.

When the first deputy director of the CPSU Central Committee
International Department, Vadim Zagladin, visited Managua in
early September of 1987, he brought only slightly better news.
Moscow reportedly pledged to supply Nicaragua with 730,000
additional barrels of o0il this year (Washington Post, 1 Nov 87,
p. A40)., At the same time, however, the Soviet bloc has
recently demanded that Nicaragua pay back at least part of its
estimated $2 billion debt. Soviet reluctance to prop up the
FSLN economically to the extent that it does Cuba may be
playing a significant role in Sandinista engagement in the
regional peace process begun in August 1987.




- 12 -
THE SANDINISTAS AND THE WORLD

Disapproval by its Neighbors

Constant Sandinista rhetoric, buttressed by censorship of
independent voices, has enabled the FSLN to generate consider-
able sympathy in some quarters abroad, but not among Nicaragua's
closest neighbors. Public opinion polls taken in Costa Rica,
Honduras, El1 Salvador, and Guatemala in January 1987 by an
affiliate of Gallup International showed widespread fear and
distrust of the Sandinistas, and support for U,S. aid to the
Resistance. Majorities in each country believed that the FSLN
treats its people unjustly and represents only a minority of
the Nicaraguan people. At least three-fourths of those polled
expressed an unfavorable opinion of the Sandinista regime, and
large majorities said that Nicaragua (and their own nations!)
would be better off if the Contras won their struggle with the
FSLN,

. . But Assistance and Credit From Elsewhere

Large sums in foreign aid and humanitarian assistance continue
to come to the Sandinistas from Western Europe and private
sources in the United States. For example, Sweden increased
its bilateral assistance substantially in 1987. Norway
announced in October 1987 that it would boost its development
aid to Nicaragua by about 20 percent in 1988, All of Western
Europe contributed about $100 million in aid in 1986.

The Wall Street Journal (10 Mar 87, p. 30) provided some
details of this assistance:

Spain, the newest member of NATQ, increased its official
line of credit to Nicaragua by $26 million last year
[1986].... Norway sent $11 million worth of fertilizer,
paper, machines and technical assistance while Denmark
granted Nicaragua $9 million in soft loans.

Diminishing Returns

Despite some increases, since 1982 overall economic assistance
to Nicaraqua from Western Europe and Latin America has fallen
steadily. The French government has halved its aid to Nicaragqua
in the last year (from $1.7 million to about $850,000) and
offered no export credits at all in 1987. The U.K. cut off all
aid last year. The Dutch and West Germans have also cut back
their aid, A likely explanation for this shift is the
decreasing effectiveness of FSLN propaganda, due perhaps to

more critical Western reporting on the Sandinistas,

In early 1987, at a meeting of the Socialist International in
Rome, Western European socialist parties criticized Sandinista
repression of the internal opposition. Bayardo Arce, the FSLN
representative in Rome, was cross-examined closely by SI
delegates about FSLN policies,



- 13 -

When he went to Spain, Arce was not received by Prime Minister
Felipe Gonzalez, a clear sign of official disapproval. Spanish
socialists' disillusionment with the FSLN stems from several
causes, particularly longstanding Sandinista support for Basque
terrorists, the way in which the FSLN ran its November 1984
elections, and documentation (material captured by U.S. forces
in Grenada) of Cuban and FSLN manipulation of the Socialist
International over Central America.

Help From Close Friends

Massive military and economic aid from the USSR, Cuba, and

their allies is the mainstay of the Sandinista regime. Cuban
military advisers poured into Nicaragua following the Sandinista
victory and have never left. Their numbers swelled to the
thousands after 1979 but have apparently decreased recently.

The USSR also has a small contingent of military advisers in
Nicaragua, as do other bloc nations. But by now much of the
training is being done abroad or by Nicaraguans trained abroad.

In January 1987, the first group of Soviet students arrived in
Nicaragua to help harvest the coffee crop in the north of the
country (near Contra operations), according to a TASS report in
English (21 Jan). The Bulgarians sent a similar group of youths
to help with the harvest this winter. Soviet front groups like
the World Federation of Democratic Youth (WFDY) also send
solidarity brigades to Nicaragua.

Additional Help

In addition, many other foreigners have gone to Nicaragua to
help the FSLN, For example, according to a January 1986 report
issued by the Nicaraguan Committee of Solidarity with the
Peoples (CNSP), there were at the time some 1,800 foreign
supporters of the Sandinistas in Nicaragua helping out with
harvesting, housing construction, sanitation, and other spheres
of life.

More than 600 Americans reportedly were participating in just
one such contingent in early 1986, The Washington Post has
reported that "about 150 American volunteers [are] working on
projects run by Nicaraguan government agencies" (29 Apr 87, p.
A27) but that the total estimated number of Americans who live
and work in Nicaragua is close to 1,500 (30 Apr 87, p. A40).
Other "brigadistas" come from Spain, Italy, France, Denmark,
and Holland.

Foreign Support Networks

Support for the Sandinistas from abroad often comes in the form
of "solidarity committees" in various countries worldwide. The
January 1986 report of the CNSP alleges that there were 22 such



5,
-
Kl
s

- 14 -

groups in Great Britain, sixXx in Ireland, eight in Luxemburg,
in Spain, 53 in France, and as many as 120 in West Germany.
Such committees are also found in Latin America; there are
several in Brazil, for example.

The Soviet Union has its USSR-Nicaragua Friendship Society
(founded 25 September 1984), one of many such bilateral
groups. 1Its counterpart, the Nicaraguan Association of
Friendship with Socialist Countries (ANAPS), is also a
government-run organization. (In fact, it signs Nicaraguan
cultural agreements with Soviet-bloc governments.)

48



- 15 -
DISINFORMATION

Sandinista Propagation of Disinformation

The FSLN and its Soviet supporters (and surrogates) bolster
their propaganda campaigns with a variety of less open forms of
political suasion or manipulation, including disinformation,
forgeries, use of agents of influence, and front organizations,

The Nicaraguans have been particularly active in spreading
propaganda and disinformation in neighboring states where
support or opposition to the Sandinist cause may prove decisive
for its long-term survival. In both Cost Rica and Honduras,
Nicaraguan embassy personnel, working through leftist
sympathizers and agents of influence within the local media,
have been successful in placing numerous pro-Sandinista and
anti-U.S, disinformation pieces in their media.

The Major Thrust of Disinformation

The Sandinistas' most pervasive disinformation campaign focuses
on American military activities and what is repeatedly said to
be an imminent U.S., invasion. Because the alleged threat of a
U.S. invasion is the principal Sandinista justification for
building by far the largest army in Central America, the
commandantes must continually sound the alarm, A Swiss

reporter has noted (Swiss Press Review and News Report, 17
November 1986):

The myth has been put about very strongly that an attack
can be expected from the United States ,... But this was
started immediately after the overthrow of Somoza, when the
United States was still benevolent and when there was no
trace of a "contra" movement. The first stages were done
secretly by the inner circles of the movement, who alone
knew that the country would become a Marxist dictatorship.

War Disinformation

On April 28, 1986, Barricada devoted extensive coverage to a
supposed plot by the CIA, Nicaraguan Contras, and Cuban exiles
to blow up the American embassy in San Jose and assassinate
Ambassador Tambs in order to provoke an American invasion of
Nicaragua. This page-one article, headlined "CIA Plot for the
Invasion of Nicaragqua," relied on Prensa Latina and Novosti
reports., These accounts in turn cited remarks on the CBC of
Canada and in the Boston Globe by a stringer based in San Jose,
Martha Honey, who, according to Barricada, said that

the explosion and assassination would have been attributed
to the Nicaraguan government in order to serve as a pretext
for direct U.S. military intervention in Nicaragua. Also

(L\f_\



- 16 -

involved in the plot were important Colombian and American
Mafiosos who had offered one million dollars for the
assassination of Tambs ...."

On February 22, 1986, Radio Moscow broadcast a report on its
world service that the Pentagon was preparing to launch chemical
and biological warfare against Nicaragqua, that it was already
engaged in "criminal experiments with chemical weapons in
Honduras," and that the U.S. was responsible for an epidemic of
dengue fever that had hit Nicaragua some time earlier. These
charges, in part or in full, were played in the Soviet news
agency TASS and Cuba's Prensa Latina, and subsequently picked

up by the press in Panama.

Subsequently, the government and press of Honduras pointed out
that there was absolutely no connection between some actual
outbreaks of disease in the region and the American military.
A Honduran government official added that he believed the aim
of the stories was to discredit Honduran-U.S. security
cooperation, including joint training exercises in Honduras.

In yet another effort to discredit U.S. troop presence in
Central America, in February and March 1986, pro-Sandinista
media in both Nicaragua and Honduras ran articles alleging that
American troops in Honduras had molested Honduran children and
were spreading AIDS among the population.

The pro-Sandinista daily El Nuevo Diario, in an article in the
fall of 1986, picked up thereafter by the Soviet government
daily Izvestiia, reported that the U.S. Air Force has set up a
base in Honduras to control the weather along its border with
Nicaragqua. The purpose: to help the Resistance fighting the
Managuan regime (if there is drought, local peasants will leave
the area, freeing the land for Contra training camps). The
Nicaraguan paper claimed that the extended drought reached
areas of El1 Salvador also, and that "such a drought could only
be caused artificially."

Finally, in the spring of 1986, both Barricada and El Nuevo
Diario carried unsubstantiated reports about U.S. plots to
spread "yellow rain" (chemical weapons) and dengue fever
(biological warfare) in Nicaragua. These accusations of CBW
against the American government were echoes of almost identical
false charges leveled by the Castro regime against the Reagan
administration earlier in the 1980s.

More Examples of Disinformation

This year Barricada replayed a disinformation story of a
particularly ghoulish nature. Latin American newspapers in
early 1987 began carrying reports that Honduran, Guatemalan, or
Salvadoran children were being shipped to the United States to
be used as organ donors. The story was picked up by Pravda and



4»\/

- 17 -

TASS in early April and then by Prensa Latina, the Cuban wire
service,

The "body parts" story is sometimes mixed with other charges
about U.S. trafficking in children for adoption (probably to
add a patina of verisimilitude to an otherwise outlandish
invention). The Sandinista, Soviet, and Cuban media, meanwhile,

played up the organ donor story to turn Latin American public
opinion against the U,S.

Other Charges Against the U.S. and CIA

Both official Barricada and pro-Sandinista E1l Nuevo Diario of
April 27, 1986 gave extensive coverage to an EFE story out of
Mexico quoting the Mexican leftist paper Uno Mas Uno that "over
three hundred United States Government officials are involved
in the drug trade." The page-two Barricada article titled
"Drug Traffic in the Reagan Government," said that the Mexican
paper's special Washington correspondent, Jeannette Becerra
Acosta, had obtained a list of "more than three hundred names
and titles of different U.S. officials involved in the drug
trade, including federal anti-narcotic agents...."

In September 1986 another example of Sandinista disinformation
surfaced almost on the eve of the eighth summit meeting of the
Nonaligned Movement (NAM) in Harare, Zimbabwe. 1In July the
Nicaraguan News Agency (ANN) reported from Managua that,
according to a visiting Angolan diplomat, the CIA had set aside
15 million dollars for the sabotaging of the conference. The
ANN item was picked up first in Maputo, Mozambique, but soon
appeared (with embellishments) in the official newspaper of
Ghana, in Pyongyang, and in New Delhi. (Not content with this
canard, the USSR and its allies simultaneously were spreading
false statements about AIDS which were aimed largely at the NAM
countries, especially in Africa and Asia.)

On March 13, 1986, Barricada carried an article which had
appeared the day before in a small-circulation Swedish Maoist
party newspaper which accused U.S. intelligence services of
arranging the death of Swedish Prime Minister Olof Palme, a
piece of disinformation subsequently spread widely by the USSR.
And a June 28, 1986, El1 Nuevo Diario piece, credited to Prensa
Latina, cited statements by a Nicaraguan health official who
claimed that the United States may have caused an outbreak of
meningitis in the country.

Forgeries

In July 1985 an Italian journalist received a copy of a letter
in Spanish signed by a U.S. general to President Pinochet in
Chile. The letter, a forgery, asked for Chilean troops to be
used by the U.S. in Central America. The Jjournalist checked the
authenticity of the document and refralned from using it when

it was shown to be a forgery.



- 18 -

A few days later, an Italian press service office in Mexico

City received a copy of the same forged letter but was deceived
by it and ran a story based on the document. When they investi-
gated subsequently, they discovered that it had been provided

by the public relations man for the Guatemalan insurgency,

which is supported by Cuba and Nicaragua. The same forgery
appeared in Soberania, the TANA propaganda magazine published

in Managua,

Deception on Human Rights

The Sandinistas have also sought to manipulate world public
opinion concerning their human rights practices. For some time
an independent body known as the Permanent Commission on Human
Rights (known by its Spanish acronym as the CPDH) has been
allowed to survive in Nicaragua so that the FSLN could point to
it as an example of its "pluralism" and concern for civil
liberties., Founded in 1977 under the Somoza regime by Jose
Esteban Gonzalez, the CPDH has been persecuted for exposing
Sandinista human rights abuses. Both Gonzalez and his successor
as head of the commission, Marta Patricia Baltodano, were
forced to leave their homeland.*

The organization, consistently critical of the Sandinista
record in this field, is a thorn in the side of the ruling
commandantes. According to Gonzalez, the human rights
situation in Nicaragua

is quantitatively and qualitatively worse today than under
Somoza. Quantitatively worse, because in purely
statistical terms the number of deaths, torture cases,
incarcerations and exiles is higher today than at any
comparable time during the Somoza regime, even in absolute
numbers.... And qualitatively, because Somoza was a
dictator, of course, but basically attacked his enemies and
wasn't very concerned about those not involved in

politics. The Sandinistas, on the contrary, don't leave
anyone in peace. (Quoted in the Frankfurter Allgemeine

Zeitung, 21 April 87)

To defuse the accusations of human rights abuses leveled by the
Permanent Commission and to deflect the outside world from
forming damaging conclusions about the true state of affairs in
Nicaragua, the Sandinistas established their own Committee on
Human Rights. The latter investigates allegations of only those
human rights abuses said to have been perpetrated by the
Resistance. The commission's former director Jose Guerrero has
admitted that this body consists only of "friends of the
revolution" (ibid.).

*At an August 1987 demonstration, Lino Hernandez, then head of
the Commission, was arrested and sentenced to 30 days in Jjail.



- 19 -

The Sandinistas have also employed threats, harassment, and
intimidation to try to silence another voice for human rights:
the January 22 Movement of Mothers of Political Prisoners.
Reacting to protests from these women, Interior Minister Borge
in a March 1987 interview claimed that of nearly 10,000 prison
inmates in Nicaragua, "There are no strictly political
detainees. No one is in jail for holding a point of view"
(quoted in the New York Times, 4 Apr 87). Borge's claim
directly contradicted more candid admissions by at least one
Sandinista subcommandante, who has acknowledged that the
Sandinistas had some 5,000 political prisoners under arrest as
of January 1987.

. « « And Freedom of Religion

Following its coming to power, the Sandinista government
consistently attempted to control and politicize the religious
institutions of Nicaragua, and to cow the religious leaders who
opposed FSLN activities or ideology. At the same time the
government enunciated the principle of religious freedom for
clerics and other religious workers (e.g., liberation theology
activists) who supported the revolution. As time went by,
certain forms of religious persecution and struggle intensified
between the Sandinistas and those in the church who became
critical of the government.

For example, in 1980 the government took strong exception to a
number of statements by the Catholic conference of bishops. 1In
1981 the government suspended the weekly televised mass of the
Archbishop of Managua, and that year Sandinista mobs made
attacks on Catholic priests and bishops. In 1982 some churches
were confiscated, and mobs attacked and occupied others, both
evangelical and Catholic.* This was the year of the incident
with Fr. Bismarck Carballo, forced to appear naked on
television. In 1983 the Catholic authorities in Rome advised
the priests participating in the Sandinista government
(specifically Fr. Ernesto Cardenal and Fr. Miguel D'Escoto)
that they had to choose between governmental responsibility or
the priesthood. Later that year the Pope visited Nicaragua and
was publicly treated with disrespect, as heckling and chanting
of political slogans took place during the Mass in Managua.
Bishop Pablo Vega from Jinotega in the north and Bishop Pedro
Vilchez from the south central province of Chantales denounced
the murder of lay Christian leaders as well as harassment,
threats, and other attacks on the part of Sandinista military
and authorities. 1In 1984 the government expelled ten foreign
priests, and in 1985 the struggle continued with the expulsion
of Fr. Gregorio Raya.

*"Only those pastors and churches willing to express support
for the Sandinistas would receive their confiscated property
back," according to Humberto Belli, Breaking Faith, Crossway
Books, Westchester, I1l., 1985).




o

e
e

e

- 20 -

During the early 1980's the "people's church" developed,
blessed by the Sandinistas and led at the top by largely
foreign, upper middle class intellectuals, priests and nuns
strongly influenced by liberation theology. Its social base
consists of a number of "base communities" -- grass-roots
Bible study groups -- led at that level by partisan priests
who advocate revolutionary goals and strategies. According
to several observers (Mario Vargas Llosa, Humberto Belli),
the number of Nicaraguan poor participating in the popular
church is only a small percentage of the population.* It
has failed to win widespread popular support.

In April 1987 the Puebla Institute published a report
entitled Fleeing Their Homeland concerning the FSLN record
on human rights. After interviewing Nicaraguan refugees in
Costa Rica and Honduras, the institute researchers cited a
number of instances of Sandinista abuse of the evangelical
churches. These included prohibitions on preaching and
evangelizing, and attending prayer meetings. Refugees also
reported the Sandinistas had practiced detention on the
basis of religious affiliation, and discrimination in
dispersal of food and medicine rations because of religious
beliefs. Access to educational opportunities was reportedly
affected. They cited instances of Sandinista government
organizations seeking to incorporate some principles of
Sandinista ideology in the teachings of church schools.
Efforts were made to pressure certain members of some
congregations to spy on other members, according to refugees.

Since the Arias peace plan was signed, there has been a 1lull
in the conflict, and some reversal of actions on the part of
the Sandinista government. Radio Catolica has returned to
the air, and the mass is broadcast. Of particular interest,
Cardinal Obando y Bravo has been named by the Sandinistas as
one to mediate between the Resistance forces and the
government, giving him a public stature which they had
previously denied to him. Since at the time of this writing
no agreement is in sight, it is possible the Sandinistas
plan to use the Cardinal to deflect the blame for any
failure in negotiations from themselves, should the talks
prove fruitless.

*Mario Vargas Llosa, "In Nicaragua," p. 46, cited by Humberto
Belli, OE.Cit., ppo 174_175u



- 21 -
NGOs AND FRONTS

Background

Nongovernmental organizations (NGOs) is a term applied to some
800 groups worldwide which claim a loose affiliation with the
United Nations, and are "attached" to that body on a consultive
basis. Their representatives are thus permitted to attend UN
conferences, present papers which become a part of the official
UN record, and even, on occasion, address UN meetings. (See
Soviet Active Measures, pp. 108ff.) Among these NGOs are about
a dozen major Soviet international fronts and another dozen
smaller Soviet fronts.

More than 200 of these bodies form the Conference of NGOs
(CONGO), which has a 20-member dgoverning board. Of these 20,
five (one quarter) are representatives of Soviet international
fronts: the Afro-Asian Peoples' Solidarity Organization, the
Christian Peace Conference, the International Association of
Democratic Lawyers, the Women's International Democratic Feder-
ation, and the World Federation of Trade Unions., At its start,
in July 1960, CONGO had 22 NGO members, only one of which, the
World Federation of Trade Unions (WFTU), was a Soviet front.
Now 11 such fronts are members and exert considerable influence
over the organization.

The best known of the major Soviet fronts is the World Peace
Council (WPC), headquartered in Helsinki, Finland, headed by
Indian Communist Party politburo member Romesh Chandra as
president and Finnish communist Johannes Pakaslahti as
secretary. The WPC has established dozens of subsidiary fronts
around the world which extend its own propaganda capabilities.

Fronts Disseminating FSLN Propaganda

The Sandinistas have established national affiliates of most
major Soviet fronts: the World Peace Council, the World
Federation of Trade Unions (WFTU), the International
Organization of Journalists (I0OJ), International Association of
Democratic Lawyers (IADL), and the World Federation of
Democratic Youth (WFDY). 1In addition, the FSLN and the Cubans
founded their own regional front, the Anti-Imperialist Tribunal
of Our America (TANA), as well as affiliates of other Latin
American regional front groups.

At its first meeting of 1987 in Coimbra, Portugal, January
23-26, the WPC held a session entitled "Solidarity with
Nicaragua and for Peace in Central America." Among the
speakers at this event were Olga Alvilez of Nicaragua, Emma
Torres of Bolivia, and Orlanda Fundora of Cuba. The session
castigated the U.S. for its support of the Contras and for
subverting what it called the "legitimate" revolutionary
government in Managua.



v](c

-~ 22 -

Other Soviet fronts which actively promote the Sandinista line
in Central America, according to a July 1984 State Department
"Foreign Affairs Note," are the Women's International Democratic
Federation (WIDF) and the International Union of Students (IUS),
Each of these fronts (like the WFDY) arose immediately after
World wWar II, initially counting noncommunists among their
members. Shortly, however, their dominance by the Soviet Union
became apparent and most noncommunist organizations withdrew,

An example of how Soviet fronts and related NGOs participate in
the propaganda and disinformation efforts of Nicaragua and the
USSR is the following. In 1981 the WPC founded a group in
London called Generals for Peace and Disarmament (GPD), consist-
ing of 13 former NATO officers from eight NATO countries who
meet occasionally and denounce NATO and U.S., defense policies
(Soviet Active Measures, pp. 112ff). The GPD has been so
successful for Soviet aims in Europe that in April 1986 a new
group was founded in Argentina called "The Latin American and
Caribbean Military Organization for Democracy Integration and
Liberation.,"

The purpose of this Latin "branch," according to the U.S.
Communist Party Daily World, is to "reject the so-called
National Security Doctrine imposed on the region by the United
States and the aggressive policies of the Reagan administra-
tion."™ - Alleging no danger of communist subversion in Latin
America, the 25 former high-ranking military officers of the
Argentine~based group claim that the Reagan administration and
its support for the Resistance are the real threat to the
region,

Youth Organizations

Among the most important front organizations are those that
work with youth. Three prominent organizations for young
people in Nicaragua maintain strong 1links to Moscow and
Havana: the National Union of Students of Nicaragua (UNEN),
Sandinista Youth of the "19th July," and the Sandinista
Children's Association. They are, indeed, modeled on Soviet
and Cuban equivalents.

UNEN, comprising over 32,000 students at higher learning insti-
tutions in the country, is guided by a Congress which meets
every other year, The organization is a member of the executive
committee of the International Union of Students (IUS), a Soviet
front, and of the permanent secretariat of the Continental
Organization of Latin American Students, and serves as general
secretary for the Federation of University Students of Central
America., The latter is tied directly to the Federation of
Panamanian Students, an affiliate of the IUS.

The Sandinista Youth (JS) of "19th July" is the largest youth
organization in Nicaragua. Both boys and girls belong; it has
its own journal, called Los Muchachos (The Children). As its
title indicates, this organization is essentially the youth




- 23 -

contingent of the FSLN. 1Its platform proclaims that it fights
against imperialism and for peace. The JS is a member of the
Soviet~controlled World Federation of Democratic Youth (WFDY).
It collaborates closely with two major Soviet youth bodies, the
Komsomol and the Committee of Youth Organizations (and their

Cuban equivalents), with which it established ties soon after
its founding in 1979.

The third group, the Sandinista Children's Association (ANS),
was also set up in the immediate aftermath of the FSLN
accession to power and is led by the JS. It has a membership
of about 15,000 in two categories: children of 6-10, and
adolescents of 11-14, It publishes Coloryando, a magazine for
small children, and a newspaper and journal (Boserito) for
older youths. The ANS is a member of the International
Committee of Children's and Youth Organizations, a subsidiary
front of the WFDY. Among other activities, it sends members to
children's camps in the USSR and Cuba.

Soviet Fronts, the FSLN, and Nicaraguan Labor

Soviet fronts such as the World Federation of Trade Unions
(WFTU) have been promoting the FSLN cause and denouncing U.S,
policy toward Nicaragua. The USSR, at least until recently,
has apparently operated on the belief that Latin America is
more susceptible to communist infiltration than other Third
World areas. Over the years it has tried to maintain close
relations with trade unions throughout the region. In November
1982 the pro-Moscow Permanent Committee for Trade Union Unity
of Latin America (CPUSTAL) sponsored a solidarity meeting with
the Sandinista government in Managua (State Dept. Foreign
Affairs Note ("World Federation of Trade Unions: Soviet
Foreign Policy Tool"), August 1983).

The FSLN, meanwhile, has steadily encroached on the human
rights of independent labor. In 1983 trade union members were
"harassed and arrested for organizing strikes" (Radosh, p. 22).
The head of the Confederation of Nicaraguan Workers (CTN),
formerly the most powerful union in the country, was beaten by
Sandinista toughs (turbas) upon returning from a visit abroad.

As Ronald Radosh reports:

In 1987, because of a declining work force and the effort
to coerce laborers into joining the official Sandinista
trade union, CTN's ranks have declined. 1Its members face
arrest, persecution, and torture. When their behavior is
considered out of line, they are subject to "“re-educational
programs,” and put in La Chiquita -- classic punishment
cells -- until they relent.... State Security regularly
visits dissenters at their homes, threatens breadwinners
with incarceration, and warns of sudden danger to their
children if they persist in their anti-government
activities. (ibid.)

s

o
Ve «



!

- 24 -
SOVIET AND OTHER COMMUNIST EFFORTS ON BEHALF OF NICARAGUA
Education

Background

To justify their hold on power, the Sandinistas have sometimes
sought to cloak their dismal domestic record in an aura of
success. One area they have cited in such attempts is
education. For instance, shortly after assuming power in 1979,
the FSLN mounted a massive literacy campaign, modeled after
those undertaken earlier in Cuba and the Soviet Union. As with
those models, the laudable objective of promoting literacy was
used by the Sandinistas for intensive efforts of political
indoctrination.

Sandinista education today is permeated with Marxist-Leninist
teachings, particularly at the university level, where library
holdings and textbooks have a communist bias, and courses are
weighted toward socialist and Sandinista indoctrination. Even
at lower levels the process is unrelenting: primers for those
just beginning to read are loaded with Sandinista propaganda

and militant thinking ("one grenade plus two grenades equals
?Il).

Foreign educational personnel have played a key role in
Sandinista education. Cuban teachers (and medical personnel)
flooded into Nicaragua immediately after the Sandinista
takeover and could be found throughout the country by 1980.
The Cubans have also trained native Nicaraguans in both these
fields, at home and in Cuba.

Communist Teachers in Nicaragua

By February 1984, an "educational brigade"™ of some 1,600
Nicaraguans had been sent to Havana for course work lasting two
to four months on "revolutionary teaching methods" (i.e.,
political indoctrination). 1In March of that year, over 160
Cubans arrived in Managua as the vanguard of a new contingent
of 1,500 instructors.

Teachers from various countries, mostly Cuban, serve throughout
the Nicaraguan primary, secondary, and university education
systems. There are Soviet professors at both major universi-
ties, including one on the English teaching faculty at the
National University (UNAN). Teachers from the USSR are also
involved in technical and vocational training in Nicaragua.

Interestingly, and consistently, what at first glance appear to
be true "exchange" programs in education are not really so. For
example, when Nicaraguan professors go to the USSR, they go only
to study, not to teach. (More go to Cuba than to the USSR.) By
the same token, there are few if any Soviet students studying

in Nicaragua.



- 25 -

3,000 Nicaraguan Students in Communist Countries

During the Sandinista era, almost three thousand Nicaraguan
students have gone to study in communist countries on full
scholarships, according to the Nicaraguan National Council of
Higher Education (CNES). This number includes both graduate
and undergraduate students., Subjects in which scholarships are
offered generally focus on agriculture, engineering, and other
technical subjects, but include a healthy dose of "scientific
communism, "

Annually, about 650 Nicaraguan students between the ages of 12
and 25 now go to communist countries to receive an education,
They remain abroad an average of six or six and a half years,
absorbing the fundamentals not only of their professional fields
but also of Marxism-Leninism., Upon their return to Nicaragua
they will be expected to "serve the revolution,"

In 1986, some 1,700 of these students were in the Soviet Union,
350 in the GDR, 300 in Czechoslovakia, 26 in Hungary, and other
small contingents in Bulgaria and Poland. About 600 scholarship
students are probably in Cuba,

In addition, substantial numbers of younger Nicaraguans are
sent to Cuba for schooling (to the "Isle of Youth"), 1In 1986,
350 children aged 12-16 (who had successfully completed the
sixth grade) were selected to go to Havana for six and a half
years of training, primarily in agriculture and industry.

Summary: FEducation Programs and Their Impact

The recent CNES report cited above states: "Up to now, some
1,200 technicians have graduated from Cuban institutions in the -
fields of agriculture, industry, and health." (No mention is
made of those trained in security and military affairs.) This
Cuban connection is most telling: surveys of students returning
from study in communist countries show that those coming back
from Cuba are much more pro-Soviet and anti-U.S. than those
returning from bloc nations or even from the USSR.

The scholarship programs, begun in 1980, have already produced
their first graduates, who have returned for duty in Nicaragua.
In Nicaragua it is a considerable advantage to have a Soviet
degree, In fact, sporadic press accounts indicate that some
100-300 of these graduates may have completed their studies

and returned to pre-selected positions in their fields of
expertise,

Educational "exchanges" may have the largest impact of any
Soviet activity in Nicaragua over the long run. Opposition
political leaders point to returnees as the one sure source
of converts for the FSLN; the latter may serve as a guarantee

PR

LA

7



ks
L) 0

- 26 -

Educational "exchanges" may have the largest impact of any
Soviet activity in Nicaragua over the long run. Opposition
political leaders point to returnees as the one sure source
of converts for the FSLN; the latter may serve as a guarantee
of sorts on which the Sandinistas will be able to rely in
replenishing the supply of committed party members needed to
continue their hold over the state apparatus and thus the
country. (It is noteworthy in this regard that many high-

ranking Cuban officials today were educated in the USSR in the
1960s.)



- 27 -

Book Programs

All types of Soviet books, most in Spanish, are available in
Nicaragua, All bookstores carry large quantities of such books
at very low (subsidized) prices. Books are also distributed
through schools. The government publishing company often
publishes works by Soviet or Marxist authors in Spanish.

Soviet, Cuban, and East European book distribution has
increased in recent years, reaching intellectuals, the
better-educated, and the youth of the country. Almost no
children's books are available except those from the Eastern
bloc. More and more textbooks also come from that source.

Almost all bookstores in Managua are well-stocked with Soviet
books and magazines -- including Spanish-language versions of
Soviet Woman, Sport in the USSR, Soviet Life, Science in the
USSR, Soviet Literature, Soviet Film, STP (Socialism - Theory
and Practice), the Soviet Military Review, as well as several
youth/children's journals (Misha, Sputnik). But there is only
one store where Western books can be purchased, for very high
prices,

Information and the Media

Background

The Soviet Union and its allies disseminate the FSLN message
worldwide, through their own communications and propaganda
system. In 1981 the FSLN and the USSR signed an agreement
governing TV and radio exchanges., Within Nicaragqua itself is a
rather large, diverse network of Soviet and surrogate workers
in the press and information business, helping both to spread

the Soviet word and the Sandinista view to Nicaraguans and
outsiders.

The Soviet embassy in Managua has at least two press and
cultural officers. The TASS news agency and New Times magazine
each have at least one, and Novosti press agency at least three
representatives in-country (all are Soviet nationals). (The
Bulgarian newspaper Rabotnichesko delo has a Soviet national in
Nicaragua as a correspondent.,) Additional communist
journalists in Nicaragua include the Cuban news agency Prensa
Latina and the press of East Germany, among others.

Sandinista Domestic TV and Communist Placements

Two government-controlled television channels (and five low-
power repeaters) operate in the country, all based in Managua.
Formally they are known as the Sistema Sandinista de Television
(5STV for short). Journalists petitioning the Sandinistas for
permission to launch new television programs under the terms of



5

- 28 =~

the August 7 peace accord have received no response to date.
The COSEP request for a TV station license has met with no
action.

Besides indigenous fare, Nicaraguan television carries almost
daily programs produced in the USSR or other Warsaw=-pact nations
such as Hungary and Bulgaria. The Soviet Union and especially
Cuba play a crucial role in Nicaraguan TV, beyond quantitative
measures of their impact. Soviet/allies placements on
Sandinista TV seem to have increased over the past two years.

Imports from the USSR include films on Soviet revolutionary
leaders and history, special events, newsclips on Soviet
accomplishments, and showcase items on Soviet life. Favorite
themes dre: the benefits and advantages of the Soviet system
of education; tributes to Soviet/bloc medicine, science,
technology, industry, and agriculture; and the progressive
nature of Soviet culture. Soviet TV placements and sympathetic
portrayals of communism reinforce the climate fostered by other
media outlets, the schools, and statements by public figures.

In 1985 several dramatic programs debuted, including one called
"TASS Is Authorized to State,™ a miniseries which recounted in
several episodes how a TASS correspondent and a Soviet secret
agent foil a CIA plot to overthrow the government of a Third
World country. A top attraction in February 1987 was the Cuban
serial thriller, "It Had to Be in Silence," the story of a
heroic Cuban secret agent who infiltrates the CIA in Honduras
and uncovers a monstrous plot to blame Cuba and Nicaragua for
supplying the insurgent FMLN (Farabundo Marti National
Liberation Front) in El1 Salvador.

A steady stream of Soviet films stresses the Soviet role in the
defeat of Hitler, almost ignoring the Allied role. The linking
of Nazi Germany to present Sandinista enemies in the Western
world, primarily the United States in Sandinista demonology, is
a frequent and obvious ploy.

Cuba is one of the most active countries in supplying material
for Nicaraguan TV. While Cuban shows occasionally attract
large audiences, as noted above, those Nicaraguans in position
to receive television signals from neighbors like Costa Rica,
Honduras, and El1 Salvador tend to ignore the output from
Managua in favor of programming from these nations.

Interestingly, the quantity of U.S. television programs exceeds
that from communist sources. But the trivial entertainment
programs and other light fare from American TV shown on
Managuan television can hardly be expected to counteract the
political programming the Sandinistas import from the Soviet
bloc and Cuba, particularly for adults with no alternative to
Managua broadcasts. ‘



- 29 -

Increasingly, Managua is linking itself to a worldwide Soviet
communications network. Nicaragua is a member of Intersputnik,
the organization that leases Soviet satellite capacity for
exchanges of TV programs. Programming includes Soviet domestic
broadcasts and shows from Intervision.

Radio

Nicaragua operates several government-controlled radio stations,
most of them mediumwave. The two main shortwave outlets -- for
reaching foreign audiences -~ are La Voz de Nicaragua and Radio
Sandino. As with TV, some material on Sandinista radio
originates outside the country. 1In line with the 1981

bilateral accord, for instance, the USSR and Nicaragua exchange
radio material. Items originating in the USSR are aired on
Managuan radio regularly.

Since the Guatemala peace accord, nongovernment radio stations
have undertaken some programming which is clearly political,
For example, Radio El Fabuloso Siete has a call-in show, and
holds political debate programs, apparently uncensored. As
noted earlier, Radio Noticias and Radio Mundial are less
restrained in political reporting. Some political rallies in
Managua have been broadcast over Radio Corporacion. On the
other hand, requests to the Sandinista officials for permission
to begin new radio news broadcasts are being stonewalled.

The Press and Print Media at Home

With the reopening of the independent La Prensa, there are once
again three main dailies in Nicaragua: Barricada, the FSLN's
own newspaper; the pro-government El Nuevo Diario (independently
owned but heavily subsidized by the government):* and La Prensa.
Circulation figures available for the three papers are suspect,
but they all claim circulations of about 100,000, Circulation
of the two pro-government papers is guaranteed by the fact that
all government advertising is placed in these two newspapers,
and that subscriptions are mandatory for many regime supporters,

As with the broadcast media, Soviet news agencies have had
great success in placing items in the Nicaraguan print media.
In the case of ANN (the New Nicaraguan News Agency), Soviet
sources provide a constant flow of items each month which the
Sandinista agency carries. TASS, Novosti, and New Times are
the primary sources, Moreover, a TASS news ticKker is found in
most major media offices.

*On August 22, 1987, Nuevo Diario announced that it was
suspending publication indefinitely due to a lack of newsprint
and mechanical difficulties, but it resumed publishing almost
immediately.




b

Nearly every issue of Barricada and El Nuevo Diario contains
Soviet items condemning the U.S. and the failures of capitalism
while extolling the blessings of socialism. Photos illustrating
Soviet accomplishments frequently appear in the two dailies,
often next to a story denigrating the U.S.

A Study of Soviet and Surrogate Placements

A survey conducted in May-~June 1986 of Barricada and El Nuevo
Diario shows the extent of Soviet and surrogate influence. 1In
a thirty-day period, a total of 56 articles and editorials from
the Soviet-bloc wire services appeared in the two papers. Of
this number, 25 were from Cuba's Prensa Latina, 24 from TASS,
and six from Novosti (most of the latter being editorials).
Placements were usually prominent, in the first two pages of
the paper.

But this is only part of the picture, for in many other items
not counted, TASS or Prensa Latina were credited along with
Western news agencies (like Reuters, Agence France Presse, or
Associated Press). The effect was to give an anti-U,S. slant

to ostensibly objective news reporting in accord with Sandinista
instructions to their media to lend a patina of credibility to
their own reporting by mixing in Western sources.

Additional Echoes

The story of Soviet placements, moreover, is far from the whole
picture. The point is not just that the press carries items of
Soviet origin. Nearly all the mass media are pro-Soviet.
Virtually everything they say about the USSR tends to be
favorable. Two such publications which can generally be
counted on to echo or support the Soviet/Sandinista propaganda
line: Segovia (the monthly magazine of the Nicaraguan armed
forces; circulation less than 5,000) and Avance (a more or less
monthly publication of the Nicaraguan Communist Party; circula-
tion between 5-15,000). But Avance can also be critical of
FSLN policies and practices.

Communist Cultural Programs

The Context

The Sandinistas have made much of Soviet cultural accomplish-
ments as both a staple of consumption for the impoverished
Nicaraguans and also as a model for the Sandinista-led society.
Cultural and scientific agreements first signed between the
USSR and Nicaragua in 1980 were renewed in 1985,



557
- 31 -

The Nicaraguan Association of Friendship with Socialist
Countries (ANAPS) has played a prominent role in the
implementation of agreements on cultural exchanges with the
USSR and other Eastern nations. It has received, "on behalf of
the Nicaraguan people,"” Soviet-bloc donations, ranging from
food to trucks to Christmas toys. ANAPS takes part in
symbolic events and ceremonies involving bloc nations, such as
the dedication of a Ho Chi Minh Avenue in Managua.

A Case in Point: Film

Major Soviet film festivals are held in Managua on a regular
basis., One in early 1985 commemorated the 40th anniversary of
the end of WWII ("the victory over fascism"), featuring films
from all Eastern-bloc countries, as well as North Vietnam and
North Korea, Audiences tend to be large and young for all
films.

The message of all films shown in various ways is that the USSR
loves peace, Americans want war, and "the people" will triumph
over imperialism and the bourgeoisie. It should be added that
U.S. films, particularly trendy ones on current themes like
break-dancing, continue to be more popular than Soviet and
surrogate movies. The American movies chosen for showing range
from the "pure entertainment” type to those with a more
political message (e.g., Reds).

Another aspect of Nicaraguan cinema is the joint efforts at
filmmaking between the Sandinistas and their communist allies.
For instance, in 1985 a group of three Soviet filmmakers went
to Nicaragua to shoot a "documentary" on the FSLN and its
struggle against the Contras. The film Revolutionary Madonnas
(1985) was the result, a joint Soviet-Nicaraguan propaganda
statement about the defense of the revolution by courageous
women. It has no doubt had a wide showing in the USSR,
Nicaragua, and other communist countries,. (See Soviet Film,
No. 4, 1986, pp. 18-23,)




- 32 -
CONCLUSION

Developments in 1987 increasingly focused attention on
Nicaragua. In February 1987, a new regional peace plan put
forward by Costa Rican President Oscar Arias Sanchez attracted
widespread interest. Earlier efforts by the U.S. Government
and the Contadora process advanced by the governments of
Mexico, Venezuela, Panama, and Colombia, had been unable to
achieve stability and peace in Central America,

In August, the foreign ministers and then the presidents of
five Central American nations -- Nicaragqua, Costa Rica, El
Salvador, Guatemala, and Honduras -- met to discuss various
peace proposals, especially that of Arias., Simultaneously, the
United States unveiled a comprehensive new initiative to
achieve peace in the region. Early in August the five
presidents signed an accord which outlines a series of steps to
be taken leading to a regional peace settlement.

Stability within Nicaragua and in Central America will depend
on several crucial arrangements, many relating to the
situations described in this report:

"Putting an end to the repression of political pluralism and
civil and human rights in Nicaragua;

Ending the tight government control of communications in
Nicaragua -- in particular, opening up the country to a
freer flow of information, ending censorship of books and
the media, and eliminating restrictions on the Roman
Catholic Church;

Withdrawal of most foreign military personnel from the
region: and

Cessation of Sandinista support for insurgencies in El
Salvador and elsewhere in the region.

Sandinista, Soviet, and other communist active measures -- on
the scale and of the type detailed herein -- might well
diminish the chances for success of any negotiated settlement.
It is essential, therefore, that any regional peace accord
reached among all the concerned nations of Central America, and
with the United States, provide for eliminating the excesses of
the present system of information control, manipulation of
opinion, and dissemination of disinformation.



&z

- 33 -
GLOSSARY

The following definitions are paraphrased or quoted from the
sources indicated. See also Hugh 0Olds, Soviet Disinformation:
A Methodology of Deception, USIA Research Memorandum M-2/20/87,
February 20, 1987, and the Glossary to Richard H. Shultz and
Roy Godson, Dezinformatsia:; Active Measures in Soviet Strategy
(New York: Berkley Books, 1986). <

Active Measures

A Soviet term (the Russian is "aktivnye meropriiatiia™) for
which there is no exact English equivalent. Two approximations
are "political warfare" or "psychological warfare." 1In this
paper, the phrase "covert political activity" has been used as
an alternative for "active measures."

A branch of the Soviet KGB called the First Chief Directorate
(for overseas intelligence work) supervises the so-called
Service A which is in command of Soviet active measures
abroad. Service A is sometimes referred to as the active
measures department of the KGB.

The Soviet concept of active measures encompasses a variety of
covert activities ‘and deceptive practices, including the dissem-
ination of false or misleading information, manipulation of the
media, use of communist front groups and local parties, agents
of influence, forgeries, and other methods to support Soviet
foreign policy while undermining that of the USSR's adversaries.

In short, classic active measures always involve an element of
deception and seek to hide the fact that they are Soviet-
inspired (Soviet Active Measures, pp. 42-43, 55). 1In addition,

active measures always have a specific target and are designed
to obtain a specific end.

Disinformation

Disinformation is a broad concept that includes any government-
sponsored communication in which deliberately misleading
information is passed to targeted individuals, groups, or
governments with the purpose of influencing foreign elite or
public opinion. Disinformation is used by the Soviet Union to
deceive target audiences about Soviet intentions and
capabilities and to manipulate foreign perceptions of reality
in ways advantageous to Soviet interests. It can take the form
of overt propaganda, as well as such things as forgeries,
rumors, and covert placements of unattributed articles in
foreign media. Instruments used in disinformation operations
include both open media and clandestine radios, agents of
influence, international front organizations, and espionage
agents who have been doubled. (U.S. State Department,
Contemporary Soviet Propaganda and Disinformation, p. iii)




- 34 -

Propaganda

Propaganda is dissemination of information -- facts, arguments,
rumors, half-truths, or lies -~ to influence public opinion. As a

systematic effort to persuade, it is an act of advocacy in mass
communication, involving the making of deliberately one-sided
statements to a mass audience. In this, it is not necessarily
deceptive. (Contemporary Soviet Propaganda and Disinformation, p.
iii, citing the Encyclopaedia Britannica)

Some Distinctions

While sometimes used to denote all influence operations (covert KGB
efforts to overt work by the Soviet propaganda apparatus), the term
"active measures" in this paper should be understood to entail
primarily clandestine operations which are consciously misleading and
largely political in nature. The most general term of the three
described in this glossary, "active measures" covers activity --
either open or clandestine -- targeted on any audience.

Propaganda is usually aimed at a mass audience, either domestic or
foreign, and is not necessarily deceptive. Thus, propaganda
activities fall partly in the sphere of active measures but not wholly
under that rubric. Disinformation is a specific form of active
measures, aimed at specific foreign targets, either individuals
(usually influential elites) or the mass audience; it is always
purposely deceptive. Another distinction between propaganda and
disinformation is in the means of dissemination, which for the latter
is usually clandestine.

The interrelationship between active measures, disinformation, and
propaganda can thus be pictured in the following way:

AN
A

active measures

]

]

propaganda

disinformation

3

Note: Disinformation falls completely within the sphere of active
measures and partly within that of propaganda. Propaganda and active
measures overlap in part, as the former can entail lies and covert
dissemination.



~ 35 -

SELECTED BIBLIOGRAPHY

Abrams, Elliott and Philip C. Habib. "Development of U.S.-
Nicaragua Policy," statements before the Senate Committee

on Foreign Relations, 5 Feb 87. U.S. Department of State,
Current Policy No. 915, n.d.

Bark, Dennis L., ed. The Red Orchestra: Instruments of Soviet
Policy in Latin America and the Caribbean (Stanford, CA:
Hoover Institution Press, 1986).

Belli, Humberto. Breaking Faith (Westchester, IL: Crossway
Books, 1985).

Bulychev, A. G. et al. Zarubezhnye molodezhnye organizatsii:
spravochnik (Moscow: Molodaia gvardiia, 1985).

Chamorro, Violetta Barrios de. "The Death of La Prensa,"
Foreign Affairs, Winter 1986/87.

Christian, Shirley. Nicaragua: Revolution in the Family (New
York: Vintage Books, 1986).

Cuadra, Pablo Antonio. "In Defiance of Censorship: Culture and

Ideology in Today's Nicaragua," The Journal of Contemporary
Studies, Summer/Fall 1985.

Godson, Roy. Labor in Soviet Global Strategy (New York: Crane
Russak, 1984)

Puebla Institute. Fleeing Their Homeland. (New York: The
Puebla Institute, 1987).

Radosh, Ronald. "Nicaragua Revisited,"™ The New Republic, August
3, 1987.
Radu, Michael S. "Nicaragua," in Richard F. Staar, ed., 1986

Yearbook on International Communist Affairs (Stanford:
Hoover Institution Press, 1986).

Shultz, George. "Nicaragua: The Moral and Strategic Stakes,"
an address before the American Bar Association, 12 Feb 87.

U.S. Department of State, Current Policy No. 918, February
1987.

Soviet Active Measures. Hearings Before the Subcommittee on
European Affairs of the Committee on Foreign Relations
United States Senate. Part 2 of 5; September 12 and 13,
1985 (wWashington, D.C.: U.S. GPO, 1986)

U.S. Department of State. Contemporary Soviet Propaganda and
Disinformation: A Conference Report: Airlie, Virginia June
25-27, 1985 (Washington, D.C.: U.S. GPO, March 1987).




q\
<

- 36 -

Valenta, Jiri and Virginia. "Sandinistas in Power," Problems of
Communism, September-October 1985,

The Wall Street Journal, editorial: "Junta Aid," 10 March 1987.

Whelan, Joseph G. and Michael J. Dixon. The Soviet Union in the
Third World, 1980-85: An Imperial Burden or Political
Asset? Report prepared for the Committee on Foreign
Affairs, U.S. House of Representatives by the Congressional
Research Service, Library of Congress (Washington: U.S.
GPO, September 23, 1985).







WITHDRAWAL SHEET
Ronald Reagan Library

Collection Name Withdrawer
Jameson, Lisa R.: Files SMF 6/23/2011
File Folder FOIA
SOVIET ACTIVE MEASURES (1) M430
LAMB,
CHRISTOPHER
Box Number
2 i
ID Document Type No of Doc Date Restric-
Document Description pages tions
113606 MEMO 7 1/7/1988  BI
SHEEHAN TO ACTIVE MEASURES WORKING
GROUP

Freedom of Information Act - [5 U.S.C. 552(b)]

B-1 National security classified information [(b)(1) of the FOIA]

B-2 Release would disclose internal personnel rules and practices of an agency [(b)(2) of the FOIA]

B-3 Release would violate a Federal statute [(b)(3) of the FOIA]

B-4 Release would disclose trade secrets or confidential or financial information [(b)(4) of the FOIA]

B-6 Release would constitute a clearly unwarranted invasion of personal privacy [(b)(6) of the FOIA]

B-7 Release would disclose information compiled for law enforcement purposes [(b)(7) of the FOIA]

B-8 Release would disciose information concerning the regulation of financial institutions [(b)(8) of the FOIA]
B-9 Release would disclose geological or geophysical information concerning welis [(b)(9) of the FOIA]

C. Closed in accordance with restrictions contained in donor’s deed of gift.



<DIST>SIT: VAX

<PREC> ROUTINE(CLAS)IUNCLASSIFIED(OSRI) RUEHMO<DTG> 191225Z JAN 88
<ORIG>FM AMEMBASSY MOSCOW

<TO>TO RUEHC/SECSTATE WASHDC 2289

RUEHFB/FBI WASHDC

<SUBJ>SUBJECT: NEW AVLOS ENTRY: 36TH ANNUAL NATIONAL PRAYER
BREAKFAST

<TEXT>

UNCLAS MOSCOW 00963

VISAS DONKEY CHIPMUNK SPLEX EUR

FOR CA/VO/L/C

EUR FOR SOV/BILAT

E.O. 12356: N/A

TAGS: CVIS, UR, CLOK (BYCHKOV, ALEKSEY M.)

SUBJECT: NEW AVLOS ENTRY: 36TH ANNUAL NATIONAL PRAYER
BREAKFAST

1. VISAS DONKEY CHIPMUNK

2. BYCHKOV, ALEKSEY USSR MOS 28

- 7/15/28 GOLOGUZOVO

-  GENERAL SECRETARY OF ALL-UNION COUNCIL OF
EVANGELICAL BAPTISTS

-  REGULAR PPT. B-1 VISA

3. LOGVINENKO, VASILIY YEFIMOVICH USSR MOS 28

- 3/28/25 BALANINO

-  PRESIDENT OF ALL-UNION COUNCIL OF EVANGELICAL
BAPTISTS

-  REGULAR PPT. B-1 VISA

4. ZVEREV, NIKOLAY NIKOLAYEVICH USSR DPT 28/MOS 28
-  6/9/44 VORONEZH

-~ DEPUTY DIRECTOR OF INTERNATIONAL DEPARTMENT,
ALL~UNION COUNCIL OF EVANGELICAL BAPTISTS

-  REGULAR PPT. B-1 VISA

5. THREE SOVIET(S) TO THE U.S., TO PARTICIPATE IN
RELIGIOUS MEETING WITH PRESIDENT AND MRS. REAGAN AND
OTHERS IN EXECUTIVE, JUDICIAL AND LEGISLATIVE BRANCHES
OF USG. VISA SUPPORT CONSISTS OF INVITATIONS TO
NATIONAL PRAYER BREAKFAST AND NAME Q= ~~77rta ~nm  ~o
TEL. 522-0266.

6. ETD 2/2/88 FOR 7 DAYS IN DC.

7. PRESUMED INELIGIBLE (28) BASIS FAILURE TO ANSWER
QUESTION RE CPSU MEMBERSHIP. VLOS POS ALL.

8. MFA NOTE 1714 RECEIVED 1,/19/88.

MATLOCK

<SECT>SECTION: 01 OF 01<SSN> 0963<STOR> 880120120655 MSG000190987615
<TOR>880120121213



j@

(2-"2!", > ; (:}
NATIONAL SECURITY COUNCIL et

25-Jan-1988 14:35 EST

SECRET

MEMORANDUM FOR:

Fritz W. Ermarth ({ ERMARTH )
126210
FROM: Lisa R. Jameson
( JAMESON)
SUBJECT: BYCHKOV

when I spoke to Mark Parris today,

But I don’t think the Dept. will
buck this up to a higher level. I explained to Parris, for the record, that
the incoming visa request was somewhat misleading. The White House had
nothing to do with the invitation to Bychkov and the other two Soviets to
attend the National Prayer Breakfast.

FYI: I have done some research on this affair. The National Prayer Breakfast
is now called the "Presidential Prayer Breakfast;" the purpose, according to
OPL, is to make sure the President attends every year and to draw in other
high~-ranking quests. The event was created about five years ago by Sen.
Lawton Chiles (D-~Fla.) in cahoots with a number of Protestant organizations.
The President has attended every year since, always delivering remarks to the
group. But, the White House is neither the sponsor nor the organizer of the
Prayer Breakfast, and although the President is invariably the speaker, he is
also a guest, albeit guest of honor. As this is Chiles’ last term, OPL thinks
direct Congressional involvement in this event may die after he leaves the
Senate.

Meanwhile, the private organization of the prayer breakfast is in the hands of
Douglas Coe, head of Fellowship House, the guy cited in the visa request cable
from Moscow. Apparently, Coe has some connection to Billy Graham, because it
was he who tried to get Metropolitan Filaret in to see the President during
the Summit; when his request met with little success, he turned to Billy
Graham who telephoned the President directly. Baker’s office turned down the
meeting (no opening in schedule), and the Soviet delegation presented an
elaborate book to the President via the NSC and OPL (Rudy handled this, you
may recall). In any case, OPL is leery of Coe, to say the least. He talks a
good Christian line, but goes out of his way to bring people like Bulgarian
officials and the Nicaragquan Ambassador in to meet prominent Americans or to

participate in peace vigils or prayer meetings. He may be a useful idiot, or
worse.

We'll keep tabs on the prayer breakfast and related events. It is clear from
all we hear hat

the SOviets have revved up their religious active measures machinery in honor
of the millenium. It is important for the Administration to honor the



millenium, but not contribute to the Kremlin’s perversions of it. We will have
to separate apples and oranges. I have asked OPL to keep us posted on all
religious events or meetings that touch on the USSR or Eastern Europe. They
promised to do so. We will also look over the President’s remarks to the
Prayer breakfast as well as to the religious broadcaters (about a week after
the prayer breakfast). I suggest an approriate ecumenical line about the
millenium and what it means to Christians in that part of the world. .




WITHDRAWAL SHEET

Ronald Reagan Library

Collection Name

Jameson, Lisa R.: Files

File Folder
SOVIET ACTIVE MEASURES (1)

Box Number
2

Withdrawer
SMF 6/23/2011

FOIA
M430

LAMB,
CHRISTOPHER

ID Document Type
Document Description

No of Doc Date Restric-
pages tions

113619 CABLE
RE VISA REQUEST

3 1/24/1988 Bl
B7(E)

Freedom of Information Act - [5 U.S.C. 552(b)]

B-1 National security classified information [(b)(1) of the FOIA]

B-2 Release would disclose internal personnel rules and practices of an agency [(b)(2) of the FOIA]

B-3 Release would violate a Federal statute [(b)(3) of the FOIA]

B-4 Release would disclose trade secrets or confidential or financial information [(b)(4) of the FOIA]

B-6 Release would constitute a clearly unwarranted invasion of personal privacy [(b})(6) of the FOIA]

B-7 Release would disclose information compiled for law enforcement purposes [(b)(7) of the FOIA]

B-8 Release would disclose information concerning the regulation of financial institutions [(b){8) of the FOIA]
B-9 Release would disclose geological or geophysical information concerning wells [(b)(9) of the FOIA]

C. Closed in accordance with restrictions contained in donor’s deed of gift.



#

NATIONAL SECURITY COUNCIL

20-Jan-1988 14:56 EST

CONFIDENTTAL \WW | (}Nf N Wﬂﬁ

MEMORANDUM FOR: () \(\ .
Lisa R. Jameson ( JAMESON )

i V227 A
FROM: Fritz W. Ermarth
{ ERMARTH)
SUBJECT: Aleksei Bichkov

Ins Killen (sp?) called about the Aleksei Bichkov visa problem, calling it a
potential embarrassment. Bichkov, the head of the official Soviet Baptist
Church, along with two other religious figures, has applied for a visa to the
US to "participate in a religious event with the President and Mrs. Reagan”.

The problem Ins
raises is, "What if Bichkov has been invited by the White House or some friend
of the President’s and gets turned down on a visa?" His visa application
(coming by LDX) lists as a US reference Douglas Coe, a prominent figure in
religious broadcasting, organization of prayer breakfasts, and among
Administration friends. Billy Graham has taken an interest in the case and
querjied Justice about visa denials, presumably past ones.

piease get with Jonn sevi s N -
appropriate White House offices (such as OPL) to determine the status of

events to which Bichkov might have been invited and whether any White House or
other USG entity invited him. We should not take a position on the visa until
we get the facts.

CC: John F. Lewis { LEWISJ )



-y
) . 47
United States Department of State

\ ‘ Washington, D.C. 20520
February 4, 1988

CONPIBENTIAT/WNINTEL/NOFORN

R

MEMORANDUM

TO: Active Measures WOrking‘Sfoup
FROM: INR/AMR - Donald Sheehan tXF%§>
SUBJECT: Active Measures Memo #3 of 1988

1. This document contains sensitive classified information and
all classifications and controls must be strictly observed.

2. Active Measures Overview for Jan 20 1988 - Feb 2, 1988

Activity Level: Unchanged
New Campaigns Identified: None
Significant Developments in Continuing Campaigns:

The "Ethnic Weapon" story appears in Ghana - Again
(Article A).

"Baby Parts" disinformation resurfaces in three Latin
America countries (Article B).

US accused of having wanted a base at Trincomalee
(Article C).

More on US genetic engineering and vaccine testing
(Article D).

Forgery Activity:

Two supposedly British documents allege US storage of
chemical weapons on Cyprus (Article E).

Front Group Activity: WFTU condemns South African
aggression (Briefly Noted).

3. Index of Articles

A. Ghana: Government Newspaper Carries "Ethnic Weapon Charge
-- The Government of Ghana Mirror carried a lengthy article
titled "Seven Years of Reagan In Africa" in which the "ethnic
bomb" charge surfaces again amidst a listing of the more usual
allegations.

~CONPIDENPIAL/WN/NF
DECL: OADR 5

dSNAdXH INFWNYIZAOD LV ddDNA0Ud3



CONFI IAL/WN/NF
-2

B. Latin America: "Baby Parts" Disinformation Appears --
Media coverage of the "babilies for spare parts" disinformation
campaign appeared in three Latin American countries -- Brazil,
Venezuela, and Guatemala -- within a week of each other in
mid-January. (CONF)

C. Sri Lanka: Disinformation on Trincomalee Harbour and VOA
-- On January 21, the Madras newspaper The Hindu alleged that a
"draft agreement between the Sri Lankan Government and the US
(had been) drawn up in mid-1986 with regard to Trincomalee
Harbour." (CONF)

D. Argentina: US Company Accused of Illegal Genetic Trials --
Leftist Die Tageszeitung of West Berlin on February 1 carried a
news report by Gaby Weber under the headline "Illegal Genetic
Trials in the Pampas - Open Air Trial Carried Out in Argentina
With US Funds - Released Virus Probably Transferred to

Humans." (UNCL)

E. Cyprus: US Accused of Storing Chemical Weapons at Bases -~
In November 1987, the Cypriot communist newspaper Haravghi
reported under banner headlines that dangerous chemical
substances of the type used in chemical warfare have been
brought to the British bases in Cyprus by the Anglo-Americans.
(CONF')

F. Briefly Noted -- WFTU Condemns Armed Aggression of South
Africa; Kuwait calls US education efforts Anti-Arab; UN
Information Directors meet in Moscow. (CONF)

4, Articles

A. Ghana: Government Newspaper Repeats "Ethnic Weapon" Charge

On January 30, the Government of Ghana Mirror carried a
lengthy article titled "Seven Years of Reagan In Africa" in
which the "ethnic bomb" charge surfaced again amidst a listing
of the more usual allegations. The article states that "using
American technology and the assistance of American and Israeli
scientists, South Africa has developed an ethnic weapon which
selectively affects only African and coloured people." In
addition to the ethnic weapon charge, the Mirror accuses the US
of trying to overthrow governments that do not suit it in
Southern Africa with the help of "the Pretoria regime", raising
the assassination of Mozambique's President Machel as a prime
example. The article also cites the American raid on Libya as
a reflection of the "real essence of neoglobalism."

(UNCL: Ghana 00768, 2 Feb 88)

CONF IAL/WN/NF
/

dSNAdX3 INFWNIYTAOH 1V dd2Naouday



~CONPIPENEIALAWN / NF
—-3-

B. Latin America: "Baby Parts" Disinformation Appears

Media coverage of the "babies for spare parts"
disinformation campaign appeared in three Latin American
countries within a week of each other in mid-January. On
January 18, Caracas' leading daily, leftist El Nacional
reprinted statements attributed to Leonardo Villeda, Secretary
of the National Social Welfare Committee of Honduras, that
"dozens of Honduran children were adopted by foreign couples in
order to traffic in their organs." The following Sunday,
January 21, Buenos Aires TV Channel 9 broadcast an interview
with Elvira Berardi, an advisor to Peronist Senator Luis Rubeo,
in which Berardi alleged that Latin American children were
being taken to the US and other first world nations to provide
replacement parts for wealthy patients.

The "baby parts" allegations resurfaced in Guatemala in the
No. 2 daily, El Grafico on January 24 tied to the arrest of two
Israeli citizens for running a clandestine adoption agency.
The damaging part of the article reported that "the official
information also said that the arrested persons confessed that
they were exporting the babies to Israel and the US where they
were being cut up in order to sell their organs, for the amount
of 75,000 dollars each, to families interested in transplants
for their children with (physical) deficiencies."

INR/AMR Comment: Quick action by Embassy Buenos Aires
resulted in the cancellation by Channel 9 of a second part to
the interview with Elvira Berardi and elicited a promise from
the owner of the station to personally deliver a follow up
piece using USIA supplied background on the "baby parts"
disinformation campaign. On January 28, Berardi arrived
unannounced at Embassy to discuss her interview. She cited as
one her sources the journal of the Geneva-based "Defense of
Children - International."

Embassy Tegucigalpa's reaction to the "baby parts" story in
Caracas was that the information reported in El Nacional, while
factually correct, was taken out of context. The interweaving
of the arrest of a Eloida McDermoth for trafficking in infants,
and the statements of Secretary of National Social Welfare
Committee Villeda as reported in Caracas are unrelated and had
appeared only one other time linked together -- in an Izvestia
article dated July 25, 1987. The article in El1 Nacional is
not a verbatim account of the Izvestia article, but the
interweaving of stories bears its mark.

—CONPIPENEEAE/WN/ NF

dSNEdXd INFIWNYITAOD LV addd0nqodday



+#

CONFIPENSFAE/WN/NF
=

Reaction to the Guatemalan newspaper El1 Grafico' article
was swift. In addition to the US Embassy, the Israeli Embassy
lodged a strong protest about the accusations. The newspaper
has since run a number of "clarifications."

(CONF: Guatemala 00964, 27 Jan 88 (U); 01154, 29 Jan 88 (U);
01175, 30 Jan 88 (U); Caracus 00539, Jan 88 (U); 00763, 26 Jan
88 (LOU); Tegucigalpa 00983, 21 Jan 88 (U); USIA 04425, 23 Jan
88 (C); Buenos Aires 00795, 25 Jan 88 (U); 00994, 28 Jan 88
(U); 01062, 1 Feb 88 (U).

C. Sri Lanka: Disinformation on Trincomalee Harbour and VOA

On January 21, the respected English-language Madras daily
The Hindu reported that a "draft agreement between the Sri
Lankan Government and the US (had been) drawn up in mid-1986

with regard to Trincomalee Harbour." The Hindu claimed the
agreement -- "a copy of which was obtained by the Indian High
Commissioner (in Colombo) and transmitted to New Delhi" -- was

the work of Sri Lankan officials and two "private" companies
based in Singapore '"believed to be fronts for the CIA." The
nub of the alleged agreement was that "in exchange for US
support for Sri Lankan action against the 'Tamil militants' and
'checking India,' the Sri Lankan Government would confer
exclusive operating rights to the US" for Trincomalee Harbour
and nearby islands. In a somewhat mystefying fashion the Hindu
report went on to say, however, that the US did not take the
proposal seriously, that the US has all the facilities it
needed in the area at Diego Garcia, and that this "was a
typical CIA project taken up under the stewardship of the late
William Casey."

On January 23, the local Colombo press carried reports of
the The Hindu article. Swift action by the Embassy resulted in
the story and the "draft agreement" being denocunced on national
radio in all three languages and in eight national daily
newspapers. The Indian High Commission said that since the
story came from an Indian newspaper and not the Government of
India, it would have no comment.

On January 17, Moscow's "Radio Peace and Progress" in
English accused the US of "information imperialism" in South
Asia. Focusing on the VOA transmitter in Sri Lanka, it claimed
the "real possibility of the Pentagon using the Lankian branch
of the VOA for radio communication with US naval ships in the
Indian Ocean, and even for targetting at military installations
in space, being planned in accordance with Washington's Star
Wars program."

~CONFLBENTPFAR/WN/ NF

HASNIdXd INFWNNIYTAOD LV dddNaqoddayd



-CONFIDENTIAE/WN/NF
-5~

INR/AMR Comment: The Hindu piece includes the statement
“that while no recent thinking on US requirements for
Trincomalee exist in unclassified form, a document prepared by
the US Joint Chiefs of Staff on military rights in foreign
territories, since then declassified, indicates that the US was
interested in constructing air force and navy communications
facilities on the island." DOD/JCS reports that in the early
1970's the US was indeed looking at several locations in the
area, including Sri Lanka, for use by the military.

(CONF: New Delhi 01899, 25 Jan 88 (C); Colombo 00543, 25 Jan
88 (U); 00544, 25 Jan 88 (LOU); FBIS-SOV-88-012, 20 Jan 88 (U)

D. Argentina: US Company Accused of Illegal Genetic Trials

Leftist Die Tageszeitung of West Berlin (circ. 56,500) on
February 1 carried a news report by Gaby Weber headlined
"Illegal Genetic Trials in the Pampas - Open Air Trial Carried
Out in Argentina With US Funds - Released Virus Probably
Transferred to Humans." Ms. Weber accused scientists of the US
"Wistar" Institute of injecting 20 cows with a new virus,
"built" from smallpox and rabies viruses, which was then
possibly transferred to humans, citing results of
"investigations carried out by the Argentine Ministry of
Health." The Director of Senasa, Argentina's National Service
for Animal Health, is further alleged to have charged that the
transfer of the virus to humans was in fact intentional.
Experiments were supposedly carried out at the "Experimental
Station of the 'Cepanzo' (Centro Panamericano De Zoonosis)," an
offshoot of the OAS Panamerican Health Organization.

The same issue of Die Tageszeitung carried an interview
with Dr. Alejandro Bruni, Director of Senasa, who went even
further, linking the story with the US-invented AIDS canard.
"The virus" he said "produced by genetic engineering, comes
from abroad. It was smuggled into our country in a diplomatic
suitcase. This is what the charges say, and there has been no
denial...." Asked what might happen now, Bruni said: "we do
not know. Do you know where the AIDS virus comes from? It is
said to have been developed in a laboratory, and that nature
reacts with mutations. This is always the problem with
viruses.... The case we are talking about is concerned with a
new virus that was produced artificially...."

(UNCL: Bonn 03174, 1 Feb 88)

INR/AMR Comment: Gaby Weber, the author of the article
accusing the US company "Wistar"” of conducting the illegal
trials, is a correspondent for Cuba's Prensa Latina. Last
October, she used (and spread) the forged President Reagan
memorandum on establishing an Inter-American force as prrof for
charges accusing the US of trying to turn Bolivia into a

military base under the guise of eradicating excess coca
acreage.

rEONFIDENEIAL/WN/NF

ASNIdXd LNFWNITAO0D LV gannaodddd



CONTEPENTFAE/WN/NF
-6-

The allegations of the US testing viruses in Argentina is
follow-on disinformation of charges by the Press Trust of India
(PTI) on August 16, 1987 which warned that a joint Indo-US
"vaccine action program" (VAP) would allow the US to test
several genetically-engineered vaccines on Indian citizens.
PTI charged that one of the vaccines to be tested in India was
the "Wistar vaccine" -~ allegedly "manufactured" by combining
genetic materials from two existing viruses, one of which was
tested unsuccessfully on cattle in Argentina last year. (This
is precisely the way in which Segal et. al. claimed the US
"created" the AIDS virus: one virus said to have been cut and
spliced was Visna, harmful only to sheep.) The PTI piece was
hung loosely on a more balanced article in the July 23 1987
issue of Nature. Quoting that part of the Nature article
pertaining to Wistar Vaccine: "VAP also provides for testing
of the vaccinia/rabies glycoprotein recombinant vaccine
developed at the Wistar Institute and used in a controversial
experiment on cattle in Argentina.

E. Cyprus: US Accused of Storing Chemical Weapons at Bases

In November 1987, the Cypriot communist newspaper Haravghi
banner headlined that "dangerous chemical substances of the
type used in chemical warfare have been brought to the British
bases in Cyprus by the Anglo-Americans." Documents printed
supporting the charges were a purported letter from the UK
Joint Services Port Unit Cyprus dated December 1986, and Annex
A to the same letter. The Annex is a form of manifest showing
number of pieces, weight, container number, description and
consignee of the cargo, showing entries described as "hazardous
US chemical stores."”

British Forces Cyprus Headquarters studied the documents
and declared them to be forgeries. No such letter was written
by the UK Joint Services Port Unit Cyprus. '

(CONF: 1IIR 6 823 0038 88, 13 Jan 88)

F. Briefly Noted

(1) WFTU Condemns Armed Aggression of South Africa

A press communique of the World Federation of Trade Unions
(WFTU) calls for the condemnation of "South Africa's armed
attacks on Angola." The WFTU calls upon workers and trade
unions in all countries to condemn these "criminal attacks" and
demand the immediate and unconditional withdrawal of all South
African troops from Angola.

INR/AMR Comment: This is a good example of a
socio-economic front organization being used to support a
political goal far removed from the basic interest of the
majority of its members.(C/WN/NF: IIR 2 194 0300 88, 25 Jan 88)

CONFEDENFFARFWN/NF

dSNEdXd INFWNYIAO0HD LV dddNaodday



LONFFPENTIAL /WN/NF
—7=

(2) Kuwait: US Education Efforts Called Anti-Arab

In its December 1987 issue, the Kuwaiti government
published monthly magazine Al-Arabi ran a four-page article
from the "National Center for Social and Criminal Research in
Cairo." charging CIA/Israeli links with a broad variety of
American educational and research activities in the US and the
Middle East. The programs are aimed at effecting an
"occupation of the Arab mind" similar to a military occupation
of the Arab lands. Al-Arabi is a respected general interest
magazine which circulates widely in many Arab countries.
(UNCL: Kuwait 00489, 24 Jan 88)

(3) United Nations: Information Directors Meet in Moscow

A regional conference of UN information centre directors
for Europe and North America, closed in Moscow on 28 January.

A broad range of issues were discussed connected with improving

the work of the UN Department of Public Information.
(UNCL: FBIS-SOV-88-019, 29 Jan 88)

Drafted:INR/ID/AMR:JBeyersdorfer
2/03/88 647-9740
Wang Doc No. 0737a

~-CONFIPENTIAE/ WN/ NF

ASNIdXd INFIWNATAODH LV AdDNAO0dddd



WITHDRAWAL SHEET

Ronald Reagan Library

Collection Name

Jameson, Lisa R.: Files

File Folder
SOVIET ACTIVE MEASURES (1)

Box Number
2

Withdrawer
SMF 6/23/2011

FOIA
M430

LAMB,
CHRISTOPHER

ID Document Type
Document Description

No of Doc Date Restric-
pages tions

113625 MEMO

SHEEHAN TO ACTIVE MEASURES WORKING
GROUP RE MINUTES OF WORKING GROUP
MEETING OF FEBRUARY 7, 1988

3 2/8/1988 Bl
B3

Freedom of Information Act - [5 U.S.C. 552(b}]

B-1 National security classified information [(b){(1) of the FOIA]

B-2 Release would disclose internal personnel rules and practices of an agency [(b)(2) of the FOIA]

B-3 Release would violate a Federal statute [(b)(3) of the FOIA]

B-4 Release would disclose trade secrets or confidential or financial information [(b)(4) of the FOIA]

B-6 Release would constitute a clearly unwarranted invasion of personal privacy [(b)(6) of the FOIA]

B-7 Release would disclose information compiled for law enforcement purposes [(b)(7) of the FOIA]

B-8 Release would disclose information concerning the regulation of financial institutions [(b)(8) of the FOIA]
B-9 Release would disclose geological or geophysical information concerning wells [(b}(9) of the FOIA]

C. Closed in accordance with restrictions contained in donor’s deed of gift.



WITHDRAWAL SHEET
Ronald Reagan Library

Collection Name Withdrawer
Jameson, Lisa R.: Files SMF 6/23/2011
File Folder FOIA
SOVIET ACTIVE MEASURES (1) M430
LAMB,
CHRISTOPHER
Box Number
2 1
ID Document Type No of Doc Date Restric-
Document Description pages tions
113626 MEMO 6 2/18/1988 Bl

SHEEHAN TO ACTIVE MEASURES WORKING
GROUP RE ACTIVE MEASURES MEMO #4 OF 1988

Freedom of information Act - [5 U.S.C. 552(b)]

B-1 National security classified information [{b)(1) of the FOIA]

B-2 Release would disclose internal personnel rules and practices of an agency [{b)(2) of the FOIA]

B-3 Release would violate a Federal statute [(b)(3) of the FOIA]

B-4 Release would disclose trade secrets or confidential or financial information [(b){4) of the FOIA]

B-6 Release would constitute a clearly unwarranted invasion of personal privacy [(b)(6) of the FOIA]

B-7 Release would disclose information compiled for law enforcement purposes [(b)(7) of the FOIA]

B-8 Release would disclose information concerning the regulation of financial institutions [(b)(8) of the FOIA]
B-9 Release would disclose geological or geophysical information concerning wells [(b){9) of the FOIA]

C. Closed in accordance with restrictions contained in donor’s deed of gift.



