
Ronald Reagan Presidential Library 

Digital Library Collections 

 
 

This is a PDF of a folder from our textual collections. 

 
 

Collection: Matlock, Jack F.: Files 

Folder Title: Gromyko, Andrey 

Box: 26 

 
 

To see more digitized collections visit: 

https://reaganlibrary.gov/archives/digital-library 

 

To see all Ronald Reagan Presidential Library inventories visit: 

https://reaganlibrary.gov/document-collection 

 

Contact a reference archivist at: reagan.library@nara.gov  

 

Citation Guidelines: https://reaganlibrary.gov/citing  

 

National Archives Catalogue: https://catalog.archives.gov/  
 

https://reaganlibrary.gov/archives/digital-library
https://reaganlibrary.gov/archives/digital-library
https://reaganlibrary.gov/document-collection
https://reaganlibrary.gov/document-collection
mailto:reagan.library@nara.gov
https://reaganlibrary.gov/citing
https://catalog.archives.gov/


WITHDRAWAL SHEET 

Collection: 
OA/Box: 
File Folder: 

MATLOCK, JACK: Files 
Box 3 2ft, 
Andrey Gromyko 

on 

Archivist: jas/jas 
FOIA ID: F95-07 4, Pfeiffer 

Date: 10/16/00 

1. report re: Cuba, Korea, China, USSR, 19p including annotated reprint of page 13 9/25/85 

?!tt },:/03 f<t>-{17'/b -lf-07 

RESTRICTIONS 
P-1 National security classified information [(a)(1) of the PRA). 
P-2 Relating to appointment to Federal office [(a)(2) of the PRA]. 

P-3 Release would violate a Federal statute [(a)(3) of the PRA]. 
P-4 Release would disclose trade secrets or confidential commercial or 
financial information [(a)(4) of the PRA]. 
P-5 Release would disclose confidential advice between the President and 
his advisors, or between such advisors [(a)(S) of the PRA]. 
P-6 Release would constitute a clearly unwarranted invasion of personal 
privacy [(a)(6) of the PRA]. 

C. Closed in accordance with restrictions contained in donor's deed of gift. 

8-1 National security classified information [(b)(1) of the FOIA]. 
8-2 Release could disclose internal personnel rules and practices of an 
agency [(b)(2) of the FOIA]. 
8-3 Release would violate a Federal statute [(b)(3) of the FOIA]. 
8-4 Release would disclose trade secrets or confidential commercial or 
financial information [(b)(4) of the FOIA]. 
8-6 Release would constitute a clearly unwarranted invasion of personal 
privacy [(b)(6) of the FOIA]. 
8-7 Release would disclose information compiled for law enforcement 
purposes [(b)(7) of the FOIA]. 
8-8 Release would disclose information concerning the regulation of 
financial institutions [(b )(8) of the FOIA]. 
8-9 Release would disclose geological or geophysical information 
concerning wells [(b)(9) of the FOIA]. 



This issue includes . . . lJ)o-~ 
<,~ ·-\~ 

• Korean exchanges .. ~ 
• PRC and '88 Olympics / 
• Treatment of Gorbachev speeches 
• Gromyko's role µ. 

----Y~ 

• Castro vs. Radio Marti 

CO~ENTIAL 

25 Sept~ber 1985 
FB TM 85-039 



I 

This report examines selected foreign media, with emphasis on 
the controlled media of communist countries. The analyses are 
based exclusively on media content and behavior and are Issued 
without coordination with other U.S. Government components. 

The formation In this document 
Is cl Confidential In the 
aggregate. vtdual portions are 
classlfled as ma 



l 
l 

Contents 

Cuba-U.S. 

FBIS TRENDS 
25 September 1985 

FB TM 85-039 

Castro Raises Specter of Interference With U.S. Broadcasts ............ .. 1 

Korea 

Pyongyang Treats Exchanges, Economic Talks in Upbeat Terms ........ 3 

PRC-DPRK 

Beijing Expresses Support for Korean Compromise on Olympics .. .. .... 7 ·-
USSR 

Handling of Gorbachev Speeches Fails To Follow Pattern ... ...... ...... ... 9 
Evidence Accumulates on Gromyko's Role Under Gorbachev ... .... ... .. .. 13 



Cuba-U.S. 

FBIS TRENDS 
25 September 1985 

Castro Raises Specter of Interference With U.S. Broadcasts 

Fidel Castro has broken the public silence he had maintained on 
Radio Marti since its inauguration in May, personally affirming 
Havana's capacity to retaliate against the broadcasts by interfering 
with commercial radio stations in the United States. 

Castro's threat to interfere with the signals of U.S. commercial radio stations 
was conveyed in remarks to the closing session of a Latin American press 
forum in Havana on 19 September and reported by Havana television the 
following day. He did not mention Radio Marti or the Administration by 
name but touched on them indirectly in the context of general observations on 
the technical capabilities of Cuban media. Castro stated that Cuba has built 
"powerful" medium and shortwave transmitters that can be used as 
"weapons" against "subversive radio." 

Castro noted pointedly that Cuba could "combine some equipment" to boost 
the power of its transmitters to "1,000 kilowatts," adding that if Havana were 
to take such a step, "no radio station would be heard again" in the United 
States. He expressed the hope that Cuba "will not have to use them for this 
purpose" but warned that Havana is aware of this option if "they do not take 
advice and persist in their plans for a campaign of subversion." 

Other Reaction Since early July Cuban media have virtually ignored 
Radio Marti, treatment that contrasts with the 

extensive media attention immediately following the station's inauguration on 
20 May. An article in the party newspaper Granma on 9 July noted only in 
passing that the delegates to the Fourth Congress of the Latin American 
Federation of Journalists, which was held in Havana from 5 to 8 July, had 
condemned the existence of an "anti-Cuban radio station" in the United 
States. Neither Castro nor Havana media have commented on Western press 
reports that Radio Marti has sharpened its criticism of the Cuban 
Government in recent weeks. 



FBISTRENDS 
25 September 1985 

Prior to Castro's remarks to the press forum, the only Cuban official to 
comment publicly on Radio Marti since July was Politburo member Raul 
Valdes writing in the August issue of the Soviet theoretical journal Problemy 
Mira i Sotsializma (Problems of Peace and Socialism). Valdes strongly 
criticized the station, stating that the Cuban people have nicknamed Radio 
Marti "Goebbels' station" because of its "vile fabrications, slander, and 
misinformation." Valdes reaffirmed Cuba's official position, first stated in 
Havana's protest note after the station's inauguration, that the inauguration of 
Radio Marti caught the Cuban leadership by surprise. Thus he called the 
decision to begin the broadcasts "unexpected" because of the steps that had 
been taken earlier to ease tensions .between Cuba and the United States, 
alleging that the United States "suddenly cut off the way to normalization" in 
order to create a "climate of tension" around Cuba and divert attention from 
Havana's "just proposals" on the foreign debt problem.1 

Past Warning~ of 
Interference 

The possibility that Cuba might retaliate against 
Radio Marti by interfering with the operation of U.S. 
commercial radio stations was first raised by Deputy 

Foreign Minister Alarcon in August 1982. Two weeks later Havana 
demonstrated its technical capacity to carry out this threat when a series of 
high-powered medium-wave broadcasts interfered with a number of U.S. 
radio stations. 

Last year, when Havana was signaling its interest in improving relations with 
the United States, Castro seemed to back away from the interference option 
by playing down Havana's intention to disrupt U.S. radio stations. At a press 
conference with U.S. reporters during Jesse Jackson's visit to Havana in June, 
Castro stated that Cuba reserved the right to broadcast directly to the United 
States in response to Radio Marti but stressed that "the purpose would not be 
to jam" U.S. stations. 

Havana's protest note following the inauguration of Radio Marti listed a 
number of retaliatory measures that it had decided to adopt or was 
<"-Onsidering, but the note did not explicitly mention the possibility of 
interfering with U.S. stations. The only step involving radio transmissions that 
it specifically mentioned was to stipulate Havana's "right to transmit medium­
wave radio broadcasts to the United States to make fully known the Cuban 
view on the pr~lems concerning the United Sta tes a nd it s international 
policy." (u/FJ)MO) 

1 Havana's reaction to the inauguration of Radio Marti broadcasts is discussed in FBIS 
Analysis Report FB 85-10023 of 30 May 1985, "Havana, Moscow on Radio Marti." 



I 
I 
I 
I 
l 
I 
\ 

l ,. 
I 
), 

CON 

Korea 

FBIS TRENDS 
25 September 1985 

Pyongyang Treats Exchanges, Economic Talks in Upbeat Terms 

Despite nettlesome hitches and a flurry of polemics between the two 
sides, the North portrayed the just-concluded exchange of art 
troupes and family visits as a noteworthy success. It also professed 
to see a significant community of views forged at the fourth round of 
economic talks held last week. 

Pyongyang's generally upbeat treatment of the 20-23 September Red Cross 
exchanges of art troupes and family members sought to convey the impression 
that the two sides have taken a historic step that has improved the atmosphere 
not only for further Red Cross contacts but for the North-South dialogue 
overall. At a reception in Seoul on 22 September, the head of the North 
Korean delegation, Song Son-pil, termed the exchange "useful and 
meaningful," noting that in Seoul he met various South Korean Red Cross 
officials and "figures of political and public circles" and had an "open-hearted 
exchange of views." He was even more positive in his departure statement on 
the 23d, carried the same day by KCNA. He called the exchange a "fine 
success" despite what he asserted was the "pitiful" inability of all of the 
members of the North Korean group to meet with relatives in Seoul because of 
the "very regrettable" failure of the South Korean side to "fulfill its 
responsibility." 

Limited Criticism North Korean criticism of the South during the 
exchange focused narrowly on specific ROK actions or 

statements without raising broader questions about commitment to the 
dialogue. Much of the criticism seemed to be in response to negative ROK 
media comment, an approach that Pyongyang adopted during the delivery of 
flood relief supplies in September last year. At that time the North similarly 
attempted to accentuate the positive and portrayed itself as reacting more in 
disappointment than in anger to South Korean criticism. 

DPRK reports on the ROK art troupe's performances in Pyongyang on 21 and 
22 September, for example, b[iefly recounted their program but 'did not 
comment on the quality of the performances or the audience response. It was 



=-~~­
c~-...... :,, 

FBISTRENDS 
25 September 1985 

C~ENTIAL 

not until the 23d, after ROK media criticized the North Korean troupe's 
performances, that Pyongyang voiced complaints about the performances of 
the South's troupe. In responding to the South's criticism, however, the North 
limited the scope of its countercharges, stating only that the ROK reaction 
came from "some people" who do not want "national reconciliation and 
unity." 

North Korean media also showed restraint in failing to invoke the name of 
Kim 11-song or Kim Chong-ii in reporting the Red Cross exchanges; to flaunt 
their names would seem provocative in this context. The younger Kim's 
connection with the development of the arts is a staple of North Korean 
reporting on performances by DPRK art troupes, while the elder Kim is 
routinely -mentioned in discussions of economic and social progress. Although 
ROK media reported that the North Korean participants in the family 
reunions extensively praised Kim 11-song, Pyongyang accounts stated only that 
they credited their success and happiness to the care of the "party and the 
leader." 

The failure of central North Korean media to mention either Kim II-song or 
Kim Chong-ii by name in reporting directly pegged to the exchanges seems 
significant in view of an unattributed talk broadcast by Pyongyang radio on 
22 September that devoted unusual attention to Kim Chong.::il's direct 
involvement in the North-South dialogue since the 1970's. The broadca·st 
implied that he was personally involved in guiding the North's participation in 
both the current Red Cross and economic talks between the two sides. 

Legitimacy Issue Pyongyang's treatment of the art troupe exchange 
reinforces earlier signals that it is edging toward 

public acceptance of the legitimacy of the ROK Government. In two separate 
accounts of the DPRK troupe's performance in Seoul on 22 September, 
KCNA reported the attendance of ROK Prime Minister No Sin-yong but 
dropped the usual quotation marks around No's title- a device Pyongyang 
ordinarily uses to impugn the legitimacy of ROK officials. The reports also 
noted the presence of ROK National Assembly officials as well as ministers 
and vice ministers with full titles, again dropping the quotation marks. 

North Korean media have departed from the practice of using quotation 
marks when referring to ROK officials only rarely and, apparently, when the 
North seeks to signal its interest in dialogue. For instance, in 1980, following 
the assassination of ROK President Pak Chong-hui, Pyongyang launched an 
effort to engage in a government-to-government dialogue with the South. 



l 
' I 
\ 

FBIS TRENDS 
25 September 1985 

Authoritative DPRK statements on the proposed dialogue omitted quotation 
marks in referring to the ROK prime minister. Since last year, the North has 
severai times, in a series of letters connected with the current dialogue, 
referred to ROK officials by their full titles. Until now, however, KCNA has 
adhered to the practice of using quotation marks in referring to such figures. 
Since the just-concluded Red Cross exchanges, KCNA appears to have 
resumed the practice. A KCNA account of a 24 September Nodong Sinmun 
commentary on this year's UN General Assembly session did so in reporting 
that the South ·Korean prime minister is scheduled to speak. 

Consistent with _growing public signs of its readiness to deal with the 
government of ROK President Chon Tu-hwan, Pyongyang seems to have 
made a particular effort to acknowledge the presence of ROK Presidential 
Secretary Yi Kyu-ho at the art performance; The first KCNA report on the 
performance, transmitted on the 22d, did not note that Yi had attended. In an 
unusual step, the press agency carried a slightly different report on the same 
event the next morning, which included the information that Yi was present. 

Economic ·Talks Pyongyang's characterization of the fourth round of 
the economic talks, held on 18 September, as having 

borne "outstanding fruit" is consistent with efforts to moderate its polemics 
and show continuing progress in this area of the dialogue. According to a 
Pyongyang radio account on the 18th, the chief of the North Korean 
delegation, Vice Minister Yi Song-nok, asserted in a press conference that the 
talks had achieved a "series of successes" because of the "sincere efforts of the 
two sides·." Yi claimed that despite some differences there is a "common 
foundation" on which to base future progress. He expressed optimism that 
future talks would be "successful" and "reach agreements easily." 

As for the previous round of economic talks last June, Pyongyang media 
reports on the meeting itself contained no criticism of the South Korean 
position. The reports observed only that the two sides disagreed over the ROK 
calls for priority attention to reconnecting the Seoul-Sinuiju railroad and for 
concluding the sale of North Korean coal to the South, issues that the North 
argued could be the "first items" to be discussed at a DPRK-proposed joint 
North-South economic committee. 

Departing from precedent, there was no followup Nodong Sinmun 
commentary on the talks- a method Pyongyang has used to dissect and voice 
complaints about the South's position. Criticism was confined to a 



., 

FBISTRENDS 
25 September 1985 

19 September Pyongyang radio commentary that, unlike Yi's comments the 
day before, complained that the talks did not achieve "substantial progress" 
due to the South's "insincere attitude and stand." 

The commentary expressed "suspicion" about the South's basic -approach and 
suggested that, in view of Seoul's stance, the North "cannot but wonder 
whether the South is trying to create confusion .. . and to avoid settlement of 
the basic question while delaying and stalling for time." The commentary also 
took issue with ROK criticism of the North's reference in its draft agreement, 
submitted at the talks, to the three-point principle of national reunification 
that the two sides had agreed _t0 in July 1972. Seoul's complaints that the 
North was trying to "politicize" the talks, it said, raises questions about the 
So~th's basic attitude. Pyongyang had also raised the three principles as a 
basic guideline for abetting progress in economic cooperation during the 
second round of economic talks in May. (u/~ 



I 

I 
! 
I 
j 

PRC-DPRK 

FBIS TRENDS 
25 September 1985 

Beijing Expresses Support for Korean Compromise on Olympics 

Beijing has finally weighed in on Pyongyang's proposal to cohost the 
1988 Olympics with Seoul, expressing cautiously worded support 
for a Korean compromise on the issue. This approach is consistent 
both with Beijing's efforts over the past year to encourage 
accommodation between both Koreas as a means to facilitate 
dialogue and reduce tensions' on the peninsula and with its desire to 
foster the image of China as a responsible member of the Olympic 
movement and a suitable host for future games. •-

Beijing's backing for Pyongyang's proposal was expressed in a 19 September 
letter from the president of the Chinese Olympic Committee to the 
International Olympic Committee (IOC), publicized by PRC media on the 
22d. Avoiding an effusive show of support, the letter recommended the DPRK 
proposal as worthy of "serious consideration" and suggested that, if adopted, 
the proposal would benefit both the Korean situation and the Olympic 
movement. 

Interest in Prior to the letter to the IOC, Chinese media had 
Compromise acknowledged the North Korean proposal but had not 

commented on it directly. When the North first 
released its proposal on 30 July, Beijing reported it only briefly, omitting 
Pyongyang's enumeration of alleged reasons why Seoul is "unfit" to host the 
games. Subsequently, Beijing ignored all North Korean comment on the issue 
until 14 September, when Xinhua reported a Nodong Sinmun commentary 
the same day that emphasized the importance of the proposal for inter-Korean 
dialogue. Hinting that stronger Chinese support might be in the offing, 
Xinhua carefully noted the North's claim that its proposal was gaining a 
"favorable response" internationally. 

Shortly before the North announced its proposal, Beijing appeared to signal its 
receptivity to a compromise solution on the Olympics issue. On 26 July 
Xinhua reported from Gen~va that the North and South Korean Olympic 



I 

I-
I 
I 

i 
l 
I 
) 

, , 

FBIS TRENDS 
25 September 1985 

Committees had agreed to meet in Lausanne, Switzerland, under IOC 
auspices, to discuss the 1988 Olympics and other issues. Xinhua stated that 
the DPRK had proposed to the South that they jointly host the 1988 Olympics 
and that "South Korea did not indicate objection to such a possibility." 
Beijing thereafter conveyed its desire for progress toward a compromise by 
ignoring subsequent polemics between the two sides on the North's proposal. 
PRC media, for example, only belatedly and tersely acknowledged Seoul's 
rejection of the North's proposal and, at the same time, have not reported the 
North's criticism of Seoul's decision on the issue. 

PRC Participation Possibly in line with its efforts to promote a 
compromise, Beijing appears to have altered its 

position on attending the Olympics, backing away slightly from statements 
made earlier this year that China had virtually decided to attend_ the games in 
Seoul. In a 29 July press conference in Los Angeles, as reported by the 
overseas chinese news agency Zhongguo Xinwen She on the 30th, Chinese 
State Councillor Ji Pengfei asserted that Chinese participation was "still 
under consideration" and that there had "not yet''. been a firm decision. 

This circumspection contrasts with authoritative statements on PRC 
participation in the Seoul games and with Beijing's approach to the Olympic 
movement as a whole in recent years. In July last year, PRC media reported 
PRC Olympic officials as supporting an IOC move to make participation 
compulsory in future Olympics and noted that, if adopted, "the new rule could 
come into effect in time for the 1988 games in Seoul" and thus "avoid a 
repetition of the boycotts" of past games. More recently, PRC media quoted 
Hu Yaobang and Peng Zhen last April as saying that Beijing was adopting a 
"positive" stance on the question of Chinese participation in the games. 

Though China passed up its first opportunity to participate in the Olympics by 
joining the Western boycott of the 1980 Moscow games, Beijing has since 
made plain its interest in having future games proceed smoothly without 
disruption from international political considerations. Chinese comment on the 
Los Angeles games last year portrayed participation by the PRC as a 
showcase of its emergence on the world scene as a modern country capable of 
fielding world class athletes and teams. Consistent with these purposes, 
Chinese media also have expressed Beijing's pleasure at having been selected 
host for the 1990 Asian G a mes and advertised its ambition to host the 
Olympic Games in 2000, a year that Beijing also cites as a major turning point 
in China's modernization. (u /~ 

8 

CO~TIAL 



USSR 

FBIS TRENDS 
25 September 1985 

Handling of Gorbachev Speeches Fails To Follow Pattern 

Soviet media treatment of General Secretary Gorbachev's speeches 
has diverged sharply from the predictable pattern that was observed 
for the previous three general secretaries. The media's seemingly 
errat · ling of the speeches suggests that no fixed guidelines 

ave been establis e or roadcast and publication of the new 
leader's public remarks, which appear to include substantial 
extemporaneous sections. There are no indications that the 
anomalies reflect factional infighting. 

Since Gorbachev became general secretary, the longstanding pattern of 
dissemination of the top Soviet leader's speeches has been shattered. Whereas 
the speeches of Brezhnev, Andropov, and Chernenko were released in one 
standard version regardless of the medium, Gorbachev's speeches have 
repeatedly appeared in two or even three substantially different versions. 

So far no precise or predictable pattern has emerged. Sometimes the television 
or radio versions-especially if they are videotapes of Gorbachev delivering his 
speech rather than an announcer reading the speech-are the most complete. 
In other cases, the fullest version appears later in pamphlet form. 

Some of the variations may be traceable to Gorbachev's habit of departing 
from his written text while delivering a speech, a practice that is evident in his 
televised speeches. Not all variations can be explained in this fashion, however. 
The irregular handling may, to some extent, also reflect personal editorial 
whims of the general secretary. Whatever the reason, there have been no 
indications that the changes reflect any tampering with Gorbachev's speeches 
against his wishes or any effort to accommodate other leaders' concerns. 

During the period from mid-March, when he became party chief, to late 
September, Gorbachev delivered 28 speeches that were reported in some 
fashion. Most were short, ceremonial speeches such as at dinners for visiting 
foreigners. Three (his 18 Jun~ speech to media editors, his 1 July plenum 



II 
I 

} I 

j ' 
I 

l 
' 

FBISTRENDS 
25 September 1985 

speech, and his 11 July Minsk speech to military leaders) were mentioned in 
Soviet media and may have been important but were not published by the 
central press or broadcast by Soviet radio or television at the time and, as far 
as can be determined, have not been released subsequently. Nine substantive 
speeches were given broad media publicity, and it is the handling of these 
speeches that has manifested a highly irregular pattern: 

• 8 April Speech to Economic Managers Conference. This speech, 
Gorbachev's first substantive speech after becoming general secretary, was 
disseminated in unusual fashion but did not appear in more than one version. 
Initially, Pravda and TASS carried only a short report on the conference, 
including only two or three paragraphs describing Gorbachev's opening 
speech. Apparently a decision was made later to publicize Gorbachev's sharp 
comments on economic management in detail. Three days after the speech­
on the evening of 11 April- TASS presented an extensive version of his short 
opening and closing speeches, and this vers~on with minor variations appeared 
the next morning in Pravda and later in the journals Kommunist r-.and 
Partiynaya Zhizn (Party Life). No pamphlet version of this conference speech 
has been issued, however. 

• 23 April CPSU Central Committee Plenum Speech. Gorbachev's pext 
important speech-on economic questions-was handled in traditional 
fashion, with only one version appearing on radio and television and in the 
press. In keeping with usual Soviet practice for speeches to Central Committee 
plenums, there was no broadcast of Gorbachev delivering the speech. 

• 8 May Speech on World War II Anniversary. This ceremonial speech, was 
broadcast live and published in Pravda, Kommunist, Partiynaya Zhizn, and in 
pamphlet form. 

• 17 May Speech in Leningrad. This speech appeared in several variations. 
Initially, Soviet radio and television on 17 May and Pravda and 
Leningradskaya Pravda the next day carried a short summary of his speech, 
omitting many controversial passages that were subsequently released. Four 
days later, on 21 May, Moscow radio broadcast a long (50-minute) recorded 
version. This broadcast, the most complete account of the speech, included 
numerous personal comments (for example, referring to his dealings with 
Leningrad leaders) that had been omitted from the earlier version. 1 Later, 
another long account appeared in pamphlet form and in Kommunist and 

1 See the Trends of 30 May 1985, pages 6-9. 



FBIS TRENDS 
25 September 1985 

Partiynaya Zhizn. This published version, however, dropped some of ·the 
statements included in the 21 May radio account and added some other 
remarks. Further complicating the picture, even the initial short Pravda 
version contained some comments not in either of the longer radio or pamphlet 
versions. 

• 11 June Speech to Science and Technology Conference. Replays of this 
speech continued the bewildering pattern of differing versions. Soviet 
television on the 11th broadcast a 73-minute recording of Gorbachev's speech. 
The version released by TASS and printed by Pravda and Partiynaya Zhizn 
was shorter but included sections not in the television version. A few days later 
a third version appeared in pamphlet form (signed to press on 17 June) and 
printed in Kommunist (signed to press on 19 June). The latter version also 
included substantial sections not in the television version. 

• 26 June Speech in Dnepropetrovsk. This address was carried on the same 
day in lengthy recordings on television that differed considerably from the 
version published in Pravda the next day and later in the two party journals. A 
third account of the speech came out later in pamphlet form (signed to press 
on 9 July). The Pravda version omitted many significant statements about 
economic policy but at the same time included others i:iot in the television 
version (for example, that reorganization of administration would start with 
the agro-industrial complex and machine building). 

• 27 June Speech in Kiev. This speech, which was shorter and less 
substantive, was handled differently than his Dnepropetrovsk address. Only 
short recorded excerpts appeared on television, and no version was published 
in Pravda, the local Ukrainian papers, .Kommunist, or Partiynaya Zhizn. 
Eventually a longer version did appear in pamphlet form (signed to press on 
9 July), including an interesting statement that "not the market, not 
spontaneous forces of competition, but primarily the plan should determine the 
main aspects of economic development." 

• 6 September Speech in Tyumen. Soviet television telecast a long (79-minute) 
videotape of Gorbachev's speech on the day of delivery. Pravda on 
7 September carried a much shorter version, omitting most of his critical 
remarks. 

• 7 September Speeches in Tselinograd. No version of Gorbachev's first 
speech in this Kazakh city appeared until three days after the ;event, when 
television carried a long (71 :minute) videotape of his address. Pravda followed 



:, 
I' 

1! 
I . 
I 

.-l 

FBIS TRENDS 
25 September 1985 

the next day with a shorter version. A videotape of a second, shorter speech on 
7 September was also carried by Soviet television, on 10 September, but 
nothing was published in Pravda. Pravda did, however, announce on 
15 September that the next issue of Partiynaya Zhizn would include versions 
of both the first Tselinograd speech and his earlier address in Tyumen. 

Other Media The appearance of varying versions of speeches in the 
Irregularities central media has occurred for at least one other 

Soviet leader on one occasion since Gorbachev became 
party chief.2 CPSU Secretary Y egor Ligachev's speech to the 26 July CPSU 
conference of regional organizational secretaries was published in a short 
version in the 27 July Pravda, but longer versions later appeared in 
Kommunist and Partiynaya Zhizn-with each journal printing slightly 
different versions. No pamphlet of Ligachev's speech is known to have 
appeared. (u/F~ 

2 As in the past, longer versions of speeches delivered outside Moscow by Soviet leaders below 
the rank of general secretary are often published in the local press. Thus, when Ligachev 
delivered a speech in Yerevan on 1 June, the local papers carried a much longer version than 
Pravda. 

12 

~TIAL 



I 

4c 

FBIS TRENDS 
25 September 1985 

Evidence Accumulates on Gromyko's Role Under Gorbachev 

Soviet media reporting on Andrey Gromyko's activities since he 
became chairman of the USSR Supreme Soviet Presidium suggests 
that his public role may be limited. The pattern of Gromyko's 
activities is not yet fully established; however, his public 
appearances so Jar have been mainly at routine ceremonies, and his 
substantive responsibilities in the position-the nominal equivalent 
of president-appeared to be limited when he/ailed to participate in 
talks with the visiting Finnish president. 

Gromyko had a low public profile in the initial weeks after he gave up his job 
as foreign minister and was elected at the 2 July Supreme Soviet session to be 
Presidium chairman (see chronology on page 14). He resumed a more active 
role beginning on 10 September, following a lengthy period when he 
presumably-was on vacation. Since his return, he has performed a number of 
domestic and foreign ceremonial functions, but his only reported substantive 
activities were an exchange with the Vietnamese defense minister on 10 
September a:nd his participation in a 16 September conference of Soviet 
leaders and arms control negotiators on the U.S.-Soviet arms talks in Geneva. 

Koivisto Visit Gromyko's role was apparently only ceremonial during 
the 19-20 September visit of Finnish President Mauno 

Koivisto-the only occasion so far to assess Gromyko's responsibilities in 
dealing with a counterpart in his new position. He met Koivisto at the airport 
and attended a state dinner for him at the Kremlin, but, in a break with past 
practice, Soviet reports did not indicate that either he or any other Soviet 
leader participated in substantive talks between Koivisto and Gorbachev on 
the 19th. At the time of Koivisto's last comparable visit, in April 1984, similar 
talks reportedly included then-General Secretary and President Chernenko, 
then-Foreign Minister Gromyko, aide to the general secretary Andrey 
Aleksandrov, and the Soviet ambassador to Finland. 

Background Gromyko's role as Soviet president is not clearly 
defined by Soviet political practice, since between 

June 1977 and March 1985 the post was filled by the party general secretary. 
During this period, the routine duties of the position, such as meeting with 
parliamentary delegations, presenting awards, and receiving .ambassadors' 
credentials, were often handled by other ranking members of the Supreme 
Soviet Presidium, particularly Vasiliy Kuznetsov. 



FBISTRENDS 
25 September 1985 

When Nikolay Podgornyy-the ,last president prior to Gromyko who was not 
simultaneously general secretary-held the post from December 1965 to June 
1977, his public appearances were essentially of five different types: one or two 
trips outside the Soviet Union each year, hosting state dinners during visits by 
foreign heads of state, conferring state awards and medals, meeting with low­
level foreign delegations, and receiving the credentials of foreign ambassadors. 
Podgornyy also frequently attended the substantive talks between the general 
secretary and visiting heads of state, as he did during Finnish President 
Kekkonen's visits in December 1965 and May 1977. The latter visit took place 
one week prior to Podgornyy's ouster from the Politburo. (u/F~o) 

3 July 
1.7 July 

22 July 
25 July 
27 July 

10 September 
13 September 
16 September 

17 September 

19 September 

20 September 
23 September 
23 September 

24 September 
25 September 

Chronology of Gromyko Presidency 

Chairs Supreme Soviet Presidium session. 
Receives North Korean ambassador (at ambassador's 

request). 
Meets with Yemeni parliamentary delegation. 
Meets with West German trade union delegation. 
Attends opening ceremonies of international youth festival 

(along with other members of leadership). 
Holds talks with Vietnamese defense minister in Moscow. 
Presents awards to Soviet airmen. 
Attends conference with Gorbachev and chief negotiators 

on preparation for resumption of Geneva arms talks. 
Signs Y epishev obituary (along with other members of 

leadership). 
Attends state dinner with Gorbachev in honor of Finnish 

President Koivisto. 
Presents awards to Stakhanovite workers. 
Meets with Luxembourg parliamentary delegation. 
Presents Order of Lenin to chairman of West Berlin 

Socialist Unity Party. 
Meets with Japanese parliamentary delegation. 
Attends Kremlin luncheon for Hungarian party leader 

Kadar. 





FBIS TRENDS 
25 September 1985 

Evidence Accumulates on Gromyko's Role Under Gorbachev 

Soviet media reporting on Andrey Gromyko's activities since he 
became chairman of the USSR Supreme Soviet Presidium suggests 
that his public role may be limited. The pattern of Gromyko's 
activities is not yet fully established; however, his public 
appearances so Jar have been mainly at routine ceremonies, and his 
substantive responsibilities in the position-the nominal equivalent 
of president-appeared to be limited when he/ailed to participate in 
talks with the visiting Finnish president. 

~ 

Gromyko had a low public profile in the initial weeks after lie gave up his job 
as foreign minister and was elected at the 2 July Supreme Soviet session to be 
Presidium chairman (see chronology on page 14). He resumed a mor~ active 
role beginning on 10 September, following a lengthy period when he 
presumably was on vacation. Since his return, he has performed a number of 
domestic and foreign ceremonial functions, but his only reported substantive 
activities were an exchange with the Vietnamese defense minister on 10 
September a:nd his participation in a 16 September conference of Soviet 
leaders and arms control negotiators on the U.S.-Soviet arms talks in Geneva. 

Koivisto Visit Gromyko's role was apparently only ceremonial during 
the 19-20 September visit of Finnish President Mauno 

Koivisto-the only occasion so far to assess Gromyko's responsibilities in 
dealing with a counterpart in his new position. He met Koivisto at the airport 
and attended a state dinner for him at the Kremlin, but, in a break with past 
practice, Soviet reports did not indicate that either he or any other Soviet 
leader participated in substantive talks between Koivisto and Gorbachev on 
the 19th. At the time of Koivisto's last comparable visit, in April 1984, similar 
talks reportedly included then-General Secretary and President Chernenko, 
then-Foreign Minister Gromyko, aide to the general secretary Andrey 
Aleksandrov, and the Soviet ambassador to Finland. 

Background Gromyko's role as Soviet president 1s not clearly 
defined by Soviet political practice, since between 

June 1977 and March 1985 the post was filled by the party general secretary. 
During this period, the routine duties of the position, such as meeting with 
parliamentary delegations, presenting awards, and receiving ambassadors' 
credentials, were often handled by other ranking members of the Supreme 
Soviet Presidium, particularly Vasiliy Kuznetsov. 

\13 
CONFi~TIAL 



FBIS TRENDS 
25 September 1985 

When Nikolay Podgornyy-the ,last president prior to Gromyko who was not 
simultaneously general secretary-held the post from December 1965 to June 
1977, his public appearances were essentially of five different types: one or two 
trips outside the Soviet Union each year, hosting state dinners during visits by 
foreign heads of state, conferring state awards and medals, meeting with low­
level foreign delegations, and receiving the credentials of foreign ambassadors. 
Podgornyy also frequently attended the substantive talks between the general 
secretary and visiting heads of state, as he did during Finnish President 
Kekkonen's visits in December 1965 and May 1977. The latter visit took place 
one week prior to Podgornyy's ouster from the Politburo. (u/\o) 

3 July 
17 July 

22 July 
25 July 
27 July 

10 September 
13 September 
16 September 

17 September 

19 September 

20 September 
23 September 
23 September 

24 September 
25 September 

Chronology of Gromyko Presidency 

Chairs Supreme Soviet Presidium session. 
Receives North Korean ambassador (at ambassador's 

request). 
Meets with Yemeni parliamentary delegation. 
Meets with West German trade union delegation. 
Attends opening ceremonies of international youth festival 

(along with other members of leadership). 
Holds talks with Vietnamese defense minister in Moscow. 
Presents awards to Soviet airmen. 
Attends conference with Gorbachev and chief negotiators 

on preparation for resumption of Geneva arms talks. 
Signs Y epishev obituary (along with other members of 

leadership). 
Attends state dinner with Gorbachev in honor of Finnish 

President Koivisto. 
Presents awards to Stakhanovite workers. 
Meets with Luxembourg parliamentary delegation. 
Presents Order of Lenin to chairman of West Berlin 

Socialist Unity Party. 
Meets with Japanese parliamentary delegation. 
Attends Kremlin luncheon for Hungarian party leader 

Kadar. 

~ 4 
CONFl~TIAL 


	f95-074/3 #67

