Ronald Reagan Presidential Library
Digital Library Collections

This 1s a PDF of a folder from our textual collections.

Collection: Blackwell, Morton: Files
Folder Title: American Catholic Committee
Box: 33

To see more digitized collections visit:
https://reaganlibrary.gov/archives/diqgital-library

To see all Ronald Reagan Presidential Library inventories visit:
https://reaganlibrary.gov/document-collection

Contact a reference archivist at: reagan.library@nara.gov

Citation Guidelines: https://reaganlibrary.gov/citing

National Archives Catalogue: https://catalog.archives.gov/



https://reaganlibrary.gov/archives/digital-library
https://reaganlibrary.gov/archives/digital-library
https://reaganlibrary.gov/document-collection
https://reaganlibrary.gov/document-collection
mailto:reagan.library@nara.gov
https://reaganlibrary.gov/citing
https://catalog.archives.gov/

PN

C..ap Accust

By RICHARD BERNSTEIN

In the last three years, as the con-
flict between the Sandinist Govern-
ment of Nicaragua and American-
- backed guerrillas- has heated up,

- WNET-TV, Channel 13, in New York,
has broadcast three documentaries on
that Central American country. Now,
a decision not to offer a fourth docu-
! mentary film has led to charges that
the public-television station is
presenting a one-sided, pro-Sandinist
. pointof view. ..
The accusations are being made by

n

al L
Catholics headed by James Mcsz
den, who is a former New York City
Labor Commissioner. The committee,
which claims to have about 250 le
associated with it in the New York
area and a network of contacts else-
where in the country, was founded in
January 1982, t

The committee has sponsored a
half-hour documentary on Nicaragua,
which has been governed by the San-
dinist regime since the 1979 revolu-
tion. The film, produced by Mr. Mc-
Fadden, presents material dealing
with purported Government repres-

1

!

sion in Nicaragua against the press, .

* the Roman Catholic church and inde-

pendent labor unions. The committee -

did not visit Nicaragua or film in the
country itself. Its documentary, enti-
tled “Nicaragua
America?” includes interviews with
Nicaraguan exiles in New York and
film footage from Nicaragua acquired
from film libraries.

Questions Raised

. Mr. McFadden says that his film’s .

critical view of the Sandinists distin-
guishes it from the other documen-

: A Model for Latin

taries that Channel 13 has broadcast, .

all of which, Mr, MacFadden charges,
have been pro-Sandinist and against

the Reagan Adminstration’s policies

there,
The dispute between Mr. McFadden

and Channel 13 raises questions about -

the degree to which public television
can give equal treatment in its docu-
‘mentary programs to differing points
of view, particularly on issues as con-
troversial as American policy toward
the Nicaraguan revolution.

Officials of both Channel 13 and the
Public Broadcasting Service, which
distributes many p around

) rograms
the country, point out that most docu-

mentaries that reach the air are
produced, not by the stations them-
selves, but independent film
makers. Public television buys those
it deems suitable for putting on the
air, but the choice available to it, the
public-television officials say, does
not always allow different points of
view to be shown on the air.

When Channel 13 decided not to
broadcast the committee’s documen-
tary, Mr. McFadden wrote a letter,
dated June 9, to Channel 13’s presi.

dent, Jay Iselin, in which he said, “We °

are now convinced that Channel 13 has
a conscious policy of slanting opinion
in support of the Sandinistas and deny-

ing fair coverage to opposing points of _

view.” , . .
16 Nightly Programs on Issue .

' . Mr. Iselin and others at Channel 13
deny Mr. McFadden’s charges of one-

sidedness. They argue that the station
has used the best materials it had

available to it at any given time in its -

coverage of Nicaragua, and that the
documentaries it has presented

" should be seen &s only one element in

the station’s coverage of the situation
there, ~



- THE NEW YORK TIMES, TUESDAY, JUNE 21, 1983

13 of Pro Sandmlst B1as

Since 1978, members of Channel 13
say, the station’s regular nightly news
interview program “The MacNeil-
Lehrer Report,” has devoted 16 pro-
grams to the Nlcaragua issue. *‘It's a
matter of how we’ve covered the story
overall,”” Mr. Iselin said.

The decnsion against broadcasting
the American Catholic Committee’s
. film, Mr. Iselin said, was not made on
political grounds: “It was judged to
be interesting in terms of its insights,
but it was dated and not necessarily
the most pertinent way. to get across
information. We thought we had a bet-
ter way to handle this information."”

Jerome Toobin, Channel 13's direc-
tor of news and public affairs, said of

Mr. McFadden’s documentary, “I’

found that program very poorly
produced.” Responding to Mr. Iselin’s
contention that the film was dated,
Mr. McFadden said the Sandinists’
closing of newspapers and their sup-
pression of the Catholic church’s hier-
archy were continuing actions that
had not been shown in other documen-
taries. .

PBS Aide Comments

Mr. Iselin, referring to the stauon s
decision to broadcast its earlier docu-
mentaries on Nicaragua, said, “We
wanted to start to surface a situation
and we used the best material that we
had available at the time.”’

An official at PBS headquarters in
Washington, Barry Chase, said that
public television played a *“‘passive
role” on documentaries. ‘“We tend not
to have the structures — not to men-
tion the money — to go out and do our
own pieces or even to make sure
they're done the way we would want
them to be done.””

Mr. Chase, who is PBS’s director of
current-affairs programming, added
that it had been dxtflcult to find good

et S §

JE————
et e 4 e i

documentaries on Central America
supportive of the Reagan Administra-
tion’s policies: *“*People who decide to
go and spend typically two years,
using their own money, shooting film,
and sometimes risking their lives tend
not to be supportive of the status quo.”

All three of the Nicaragua documen-
taries presented on Channel 13 were
distributed by PBS. The first, shown
in 1981, was “Nicaragua: These Same
Hands,” a one-hour film produced by
the independent World Focus Films of
Berkeley, Calif. PBS said it showed
the “‘reconstruction”’ that followed the
Sandinists’ seizure of power and ‘‘ex-
amines the new Nicaraguan society
from a cultural perspective.’’

34 Film Shown June 5 . ’

The second documentary, “‘From
the Ashes — Nicaragua Today,” was
broadcast in 1982. Made by the
Women'’s Film Project, an indi
ent film producer, with fmancxalielp
from the National Endowment for the
Humanities, it focused on a working-

-class family in' Nicaragua that ex-

pressed enthusiastic support for the
Sandinist revolution. Following the
showing of the film, Channel 13 of-

* fered a half-hour program called

“Nicaragua Update,” which included

criticism of the film by a journalist,
Georgie Anne Geyer of the Universal

Press Syndicate, and footage of anti- .

Sandinist testimony by Reagan Ad-
ministration officials.

The third film was “Target Nicara-
gua” presented June 5.

Studies of Washington, a public-policy
organization, and showed Nicaraguan -
peasants describing atrocities com-

‘mitted by what the film contends were
"American-sponsored  anti-Sandinist

forces operating from sanctuaries in

: It was |
produced by the Institute for Policy



